Nya poäng för damerna
Publicerad: 2022-01-05
Damlaget
Kvällens match var mållös nästan ända till slutet. Då fick de blåvita damerna äntligen hål på Djurgården och kunde vinna med 1–0. – Det var väldigt skönt att vi fick med oss alla tre poängen, säger anfallaren Jennifer Carlsson till hemsidan.

Den som tagit sig till Tegera arena för att se många mål blev nog rätt besviken på kvällens match. Men om man ville ha spänning ända in till slutminuterna blev man desto nöjdare. För kvällens möte mot Djurgården var länge helt utan mål.
– Vi måste bli bättre på att ta till vara på våra chanser. Ibland håller vi i pucken lite för länge och då försvinner läget, säger Jennifer Carlsson när hon ska försöka förklara varför det blev så få blåvita mål i matchen.
Och vad är det som gör att Djurgården inte lyckas göra mål?
– Vi håller dem på rätt sida hela tiden och det gör att de inte får så farliga lägen.

Tre poäng till Dalarna

Till slut kom dock avgörandet: med mindre än två minuter kvar av matchen fick Leksand äntligen in 1–0 och trots att Djurgården plockade sin målvakt var de aldrig riktigt nära att kvittera. Säsongens första seger över stockholmslaget med andra ord och samtliga tre poäng stannade i Dalarna.
– Så skönt att vi vann, även om jag tycker nog att vi kunde ha fått in några fler mål. Men vi kämpar hela matchen och gör man bra saker så trillar pucken in till slut.
Det var Tereza Vanisova som gjorde målet, hennes tolfte mål för säsongen.
– Hon sätter sig i bra lägen och lyckas även skjuta lite oväntat. Hon har ofta ett tyst skott också och om det är trafik framför målvakten så är det svårt att veta när skottet kommer.

Viktiga poäng i tabellstriden

Vinsten i dag är den andra raka och gör att Leksand går upp på samma poäng som tabellsjuan AIK. Dessutom krymper avståndet till Djurgården på platsen ovanför till bara två poäng. Avståndet ner till SDE och kvalplatserna blev också större.
– Det är bara att ta till vara på de lägen som kommer och göra samma sak mot Luleå nu på lördag. De är ett jättebra lag, men om vi gör det vi ska så har vi stor chans att ta tre poäng.
Till sist, vem av din lagkompisar vill du lyfta fram efter dagens match?
– Då måste jag säga Tereza. Hon sätter ett jätteviktigt mål och jobbar på hela matchen.

Elisabet Wahl