Livsviktig seger i jakten på slutspel
Publicerad: 2021-01-16
Damlaget
Det var vinna eller försvinna för damlaget i dag. Då gick det blåvita gänget ut och tog hem en tydlig seger med 4–1 efter en lysande första period och ett stabilt försvarsspel. – Det var så skönt att vinna!, säger Saana Valkama som var inblandad i samtliga mål.

Den 14 november vann Leksand över Göteborg efter förlängning. Det var den senaste poängen det blåvita gänget tagit. Inte så konstigt därför att det är en både glad och lättad Saana Valkama som svarar på hemsidans frågor.
– För det första var det så skönt att vinna. Det var ett tag sedan. Vi hade en väldigt fin start och sedan kunde vi hålla emot i resten av matchen, säger hon efter matchen.

Två mål och två assist

Ska man plocka ut en matchhjälte i dag så ligger hon riktigt bra till. Både det andra och det sista målet kom från hennes klubba. Dessutom spelade hon fram till de andra två målen.
– Det är lite konstigt. Jag tycker att jag egentligen har gjort bättre matcher, men då har pucken inte studsat min väg. Men i dag gjorde den verkligen det.
Vilket mål är du mest nöjd med?
– Haha, jag vet inte. Både var rätt konstiga studsar och verkligen inte några av mina snyggaste mål.
Grunden tills segern lades i första perioden. De blåvita skapade chans efter chans i och när periodsignalen gick stod det hela 3–0 på jumbotronen.
– Vi har inte förberett oss annorlunda än tidigare. Men jag tror vi alla kände att nu måste vi börja vinna matcher, så det gav resultat.

Berömmer sin målvakt

I den andra perioden tryckte AIK för en reducering. Men förgäves. Och i den tredje fortsatte Leksand att spela smart och även om AIK fick in en puck var hemmasegern aldrig hotad på allvar. Saana Valkama passar på att berömma Amanda Johansson som motade många puckar i dag.
– Det var tufft där i andra perioden. AIK sköt massor och vi hann knappt byta. Men Amanda gjorde verkligen skillnad. Hon höll oss kvar i matchen.
Det blir ingen mer match i helgen för damerna utan nästa utmaning blir SDE på onsdag. Det krävs vinst även där om de blåvita vill fortsätta vara med i kampen för en slutspelsmatch.
– Nu har vi mer självförtroende, så det gäller for oss att fortsätta så här. Vi måste börja matchen starkt och fortsätta ha foten på gaspedalen samtliga 60 minuter.

Elisabet Wahl