Två glada premiärmålskyttar
Publicerad: 2021-01-16
Damlaget
Två backmål bidrog till segern mot AIK i dag. För dem stod Linnéa Sjölund och Ida Karlsson. För Sjölund var det första SDHL-målet någonsin. – Man kan väl lugnt säga att jag blev väldigt glad, säger hon efter matchen.

Krutröken har lagt sig i Tegera arena efter damernas match. Efter en efterlängtad seger finns det många glada spelare. Två av dem är backarna Linnéa Sjölund och Ida Karlsson. Båda gjorde sina första mål för säsongen. Och för Sjölund var det första SDHL-målet någonsin när hon satte 1–0 efter drygt två spelade minuter.
– Vi hade fått in pucken på mål, sedan studsade den ut ganska långt. Jag tog ner den och fick den på mål.
Du såg oerhört glad ut efteråt?
– Det kan man lugnt säga. Jag har haft det lite kämpigt med målen och varit så nära, säger hon.
Lagkompisarna såg till att du fick pucken som minne också?
– Ja, just ja. Jag såg inte vem som kastade in den i båset, men tror det var Wilma Johansson.

Fanns gott om spelglädje

Ida Karlsson gjorde mål förra säsongen, men verkar också mycket nöjd med att skrivas in i målprotokollet för första gången denna säsong.
– Saana Valkama droppade pucken bak till mig och jag tänkte att jag bryter in mot mål. Så hade jag lite tur och den studsade in.
Två av fyra mål kom från backar, är den en slump?
– Vi fick många bra pass upp på backplats i dag, så det var kul. Och det lönade sig ju också.
Båda spelarna är överens om att det var ett annat go i laget i dag. Det fanns spelglädje och en stark vilja att kamma hem poäng.
– Jag tror alla kände att det är dags nu efter att vi har haft så många förluster. Sedan fick vi en bra start också och det var kul att spela, säger Ida Karlsson.
– Vi hade bättre försvarsspel i dag, något vi övat mycket på och pratat om. Men den stora skillnaden var att alla spelade med glädje i dag. Förut kändes det som vi spelade för att vi var tvungna att vinna, i dag spelade vi för att vi ville vinna, säger Linnéa Sjölund.

Vill inte ge upp hoppet om slutspel

Trots den viktiga segern är det en bra bit upp till slutspelsplats. Men båda spelarna menar att alla i laget kommer att göra sitt allra bästa för att komma ikapp AIK som ligger 12 poäng före.
– Jag tänker att vi bara ska fortsätta som vi gjorde i dag. Vi ska gå in för att ha roligt, det är när man har roligt ute på isen som det går bra, säger Linnea Sjölund.
– 12 poäng, det är fyra matcher mer än AIK som vi måste vinna. Det är klart att det är ett ganska stort gap, men det är absolut inte omöjligt, säger Ida Karlsson.

Elisabet Wahl