6 poäng för J20
Publicerad: 2017-11-05
J20
Veckan bjöd på 6 poäng av 9 möjliga för LIF J20: Seger mot Mora och Luleå, men förlust i söndagsmatchen mot Skellefteå. – Självklart ville vi ha 9 poäng, men det här är ändå en rejäl uppryckning jämfört med de fyra raka torsk som vi hade innan, säger forwarden Erik Aterius efter bortamatchveckan.

Veckan inleddes med en 3-1-seger i derbyt mot Mora.
– En skön seger och en ganska bra insats av oss. Vi var spelmässigt dominanta, berättar Erik, vars lag vann skotten med hela 43-15.
– Vi spelade en fin anfallshockey, men var inte riktigt skärpta i avsluten. Visst skulle vi ha gjort fler mål egentligen.

Klar seger och tung förlust

Derbysegern följdes upp med helgens bortamatcher mot Luleå och Skellefteå.
Mot Luleå ledde leksingarna med 3-0 i mitten av den tredje perioden. Erik Aterius satte 3-0 i powerplay.
– Jag tycker att vi började den matchen lite knackigt, men vi tog tag i det i slutet av den första perioden. Vi fick mer fart i vårt spel och skapade fler chanser. I tredje rann det i väg lite och vi vann med 5-1 till slut, summerar Erik, vars lag fick det tuffare under söndagens match mot Skellefteå.
Den matchen var mållös efter en periods spel, men 54 sekunder in i den andra perioden gjorde Skellefteå matchens första mål. I mitten av samma period var ledningen uppe i 3-0.
– Vi bjöd på lite för många lägen, och förlorade med 2-4 till slut. Tungt att förlora så klart, men sett över tre perioder var det en väldigt bra hockeymatch, mellan två riktigt bra lag.

Någon leksing som förtjänar ett extra plus denna vecka?

– Jag tycker att Jakob Stöffling från J18 har kommit upp och gjort det riktigt bra. Han är duktig.
– Men vi som lag gjorde det bra också. Jag tycker att vi har visat på allvar att vi vill vara med och slåss om en plats i Topp 10, avslutar Erik Aterius.

För LIF J20 väntar nu ett matchuppehåll till den 18 november. Då väntar Timrå på hemmais.

Elin Broman