Förlust mot Skellefteå
Publicerad: 2020-01-04
Kvällens hemmamatch mot Skellefteå slutade med en bortaseger efter att Leksand inte lyckats fått hål på Gustaf Lindvall.

Första delen av matchen innehöll inte särskilt hög kvalitet då spelet ute på isen inte var på topp. Lagen spelade relativt jämnt men varken Leksand eller Skellefteå lyckades skapa det där riktiga trycket vid något tillfälle för att få in ett ledningsmål. Bästa chansen i första perioden stod gästerna för när pucken styrdes upp i ribban, men det mållösa resultatet höll sig efter 20 minuters spel.

Skellefteå kom ut som det starkare laget i inledningen i andra perioden och tog också ledningen efter tre minuter med ett skott i krysset. Det tog sedan ett tag för Leksand att komma in i matchen igen, men i den andra halvan av mellanakten skapade leksingarna målchans på målchans. Närmast var Sebastian Wännström två gånger om, men pucken ville inte in vid något tillfälle och 0–1 höll sig perioden ut.

Den tredje perioden kändes oerhört avslagen och det hände inte mycket av farligt värde på isen från något håll. Trots det så kunde Skellefteå öka på till 0–2 efter knappt åtta minuters spel då Leksand slarvat i egen zon. De blåvita hade sedan chansen att komma ikapp i slutet av matchen då man fick chansen att spela fyra minuters powerplay, men istället för en reducering avgjorde Skellefteå i tom kasse och vann med 0–3.

På torsdag väntar en mycket viktig hemmamatch då Linköping kommer på besök.

Arvid Yngvesson