Abbott om vinsten mot Oskarshamn
Publicerad: 2020-02-22
Äntligen seger igen! Leksands Spencer Abbott är mycket glad över vinsten med 3-0 över Oskarshamn. – Allt känns så mycket bättre när vi vinner, säger kanadensaren till hemsidan.

Det var ett bottenmöte i Tegera på lördagskvällen. Ett där pressen nog var störst på Leksand. Men det märktes inte på spelet.
– Vi var rätt lugna och jag tycker att det kommit in mer självförtroende i laget, säger den trettioettårige forwarden.
– Idag kändes försvarsspelet mer säkert och vi spelade enklare. Vi tänkte mindre och agerade fortare i anfallsspelet.

Tre powerplaymål

När det gått trettiotvå minuter ledde Leksand med 3-0. Där alla mål kom i spel i numerärt överläge. Spencer stod för en assist till första målet. Han har en hel del andraassist den senaste tiden.
– Min roll är att kontrollera pucken och sätta passningar på tejpen på mina lagkompisar, säger Spencer som tycker att det tagit tid att komma in i spelet.
Och att han, precis som de andra, kämpat med dåligt självförtroende.
– Att vi gör mål i powerplay tar bort en hel del press i spelet fem mot fem. Och då blir försvarsspelet också bättre.

Vad märker du för skillnad i och med tränarbytet?
– Det var en ändring som nog behövdes till slut. Det har förbättrat självförtroendet i gruppen. Och träningarna är lite kortare men mer fokuserade, säger Spencer som tycker att passningsspelet förbättrats.
Att laget inte spelar fast sig lika mycket som tidigare.

Spelet förbättras

Spencer håller med om att det här spelet varit på gång ett tag. I torsdags, mot Djurgården, spelade laget bra men blev straffade på misstagen. Idag, mot ett lite sämre lag, funkade allt.
– Det tar lite tid att få bitarna på plats. Uffe har inte varit här så länge, tycker Spencer som påpekar hur viktigt det här är.
– Om man hinner gräva ner sig för mycket är det svårt att komma ur svackan. Nu har vi hopp.
Kanadensaren vet att det finns stor risk för att det blir kvalspel i vår.
– Men matematiskt finns det fortfarande en chans. Det är en klyscha men vi får ta en match i taget.

Matchvinnare Brage

Mashatten gick, inte oväntat, till målvakten Axel Brage som höll säsongens första nolla.
– Brage was the man! säger Spencer och ler stort. Han tillägger att han gillar att laget har två bra målvakter som kommer bli mycket viktiga i säsongens sista matcher.

Vad säger Axel Brage själv om nollan?
– Det var väldigt skönt och så efterlängtat. I de första två perioderna var det disciplinerat försvarsspel och killarna blockar skott på ett helt annat sätt än tidigare. I tredje trycker Oskarshamn på mer, men det är rätt väntat. Och vi klarar av det strålande, säger en lättad och mycket glad målvakt.

Katharina Dalmalm