Boquist inför Brynäs
Publicerad: 2020-01-17
Damlaget
Hon kom till laget en bit i säsongen, men ligger redan fyra i interna poängligan. Kanadensiskan Brooke Boquist trivs i Leksand och är riktigt laddad inför mötet mot Brynäs. – Vi vet att vi kan vinna över dem och det känns som vi vill ha revansch, säger hon till hemsidan.

Det där med revansch handlar så klart om det senaste mötet lagen emellan som spelades i början av december. Med mindre än fem minuter av matchen ledde Leksand med 5–2. Då kom Brynäs igång och reducerade två gånger om innan kvitteringen kom med 31 sekunder kvar av matchen. Gästerna vann sedan på straffar och tre blåvita poäng blev till en.
– Det där var inte kul. Men vi vet att vi kan vinna över dem, det gäller för oss att spela för fullt i 60 minuter den här gången, säger Brooke Boquist.

Kände sig hemma direkt

Hon kom till Leksand i början av november och tycker det fungerat väldigt bra.
– Alla har varit välkomnande och fick mig att känna mig hemmastadd direkt.
Hon ser sin roll i laget som att både producera poäng, men också hjälpa och stötta de yngre tjejerna i laget.
– De är helt fantastiska! Jag har spelat mycket Nicole Hall och hon är otroligt bra för att bara vara 15 åt, det är svårt att förstå hur bra hon kommer att bli när hon är lika gammal som jag är nu.
Vad funkar bäst i laget just nu?
– När vi spelar tillsammans som ett lag. Förra helgen blev det två ganska olika matcher och mot Modo fick vi verkligen jobbet gjort. Hela laget bidrog till den segern och det är så vi måste spela mot Brynäs också.

Varnar för Cava och Stadler

När det gäller kvällens match tror hon det blir en jämn och tuff tillställning eftersom Brynäs har många duktiga spelare.
– De ha mycket erfarenhet och det finns många målskyttar i laget. Lara Stadler är skicklig med pucken så henne måste man ligga nära. Michelle Cava är också farlig.
Även om det återstår en hel del matcher av serien börjar det så sakteliga dra ihop sig för avgörandet då två lag får kvala och resten får spela slutspel.
– Nu är varje match viktig, men jag hoppas på att vi kan ta en av slutspelsplatserna. Det känns som vi kommer att klara det.

Elisabet Wahl