Förlängd bortasvit efter seger mot Oskarshamn
Publicerad: 2021-10-28
En fin insats borta mot Oskarshamn slutade med en 4–1-seger och tre härliga poäng in på kontot. Detta var också sjätte bortavinsten i rad samt en utökad poängsvit till elva matcher.

Inledningen på matchen var fartfylld där Oskarshamn var snäppet vassare under de första minuterna. Leksand fick bland annat klara av ett tidigt boxplay för att hålla tätt, men det hjälpte föga då hemmalaget kunda spräcka målnollan efter sju minuter när Kim Rosdahl rakade in en retur. Det tog däremot inte lång tid för det blåvita laget att kvittera efter bra tryck i offensiv zon på en avvaktande utvisning där Carter Campers skott tog på en hemmaspelare och letade sig in. Precis efter detta klarades ett till numerärt underläge av från Leksands sida innan Max Vérroneau var mycket nära att fixa en ledningspuck på ett friläge innan nästa händelse dröjde ett tag. Med under fem minuter kvar av den första perioden tvingades gästerna klara av ett 3 mot 5-underläge där Kasimir Kaskisuo svarade för en viktig räddning, och när Leksand fick en sin fjärde spelare på isen kom ett oväntat mål. Justin Kloos kom helt ren där han skickade pucken via både målramen och målvakten innan den rullade över mållinjen för 1–2 på tavlan, vilket också var resultatet efter den inledande akten.

I den andra perioden så var det i princip ett lag på isen under långa stunder av den första halvan när Leksand tog över kommandot. I inledningen sköt och sköt Max V´´erroneau där han var centimeter från att utöka ledningen efter att skottet tagit klockrent i överliggaren. Ungefär i mitten av perioden etablerade bortalaget enormt tryck flera minuter i följd, och när elva minuter var gånga gjordes 1–3 mycket rättvist. Den här gången kom målet välförtjänt från hete Max Vérroneaus klubba när han fint slog in pucken på volley precis framför kassen. Innan mittenakten var över hade Leksand chansen att få utdelning i sitt första powerplay för kvällen, men inget mer mål gjordes och tvåmålsledningen höll sig till pausvila.

Direkt i den tredje perioden redde Leksand ut ytterligare ett boxplay med lite tur där Oskarshamn var ruskigt nära att reducera när pucken tog i utsidan på målburen istället för i det tomma målet. Leksand tilldömdes sedan ett straffslag fem minuter in, men Mikael Ruohomaas variant räddades knappt av Joe Cannata för att hålla fortsatt liv i matchen. Strax efter detta började hemmalaget att öka trycket framåt, och det rejält, för att försöka få in en reducering och skapa lite nerv i matchen. Bland annat så var stolpen i vägen för pucken vid ett tillfälle medan Kasimir Kaskisuo klev upp och gjorde ett antal mycket viktiga räddningar på resterande skott. Någon rejäl spänning blev det inte till slut, för med 22 sekunder kvar kunde Justin Kloos fastställa slutresultatet till 1–4 i tom bur.

På lördag väntar hemmamatch mot Timrå och det finns i nuläget inte många biljetter kvar, säkra din plats i arenan och bär laget fram till tre nya poäng!

Arvid Yngvesson