Seger på bortais
Publicerad: 2017-10-27
Leksand vann fredagskvällens bortamatch mot Västervik med 6-1 och tog därmed säsongens första trepoängare på bortais.

Leksand öppnade starkt och tog ledningen genom en styrning signerad Tobias Forsberg, halvvägs in i den första perioden.
Före detta hade såväl David Åslin som Fredrik Forsberg varit nära att näta. Åslin hade ett skott i stolpen, och Fredrik Forsberg var nära att direktskjuta in pucken bakom Jonas Fransson, efter fin framspelning av William Wikman.
Ställningen 0-1 stod sig perioden ut.

I början av den andra perioden prickade Jon Knuts in sitt första mål för säsongen, framspelad av en hårt jobbande Martin Karlsson.
Hemmalaget reducerade några minuter därpå, och gjorde en bättre period än den första, men det var ändå leksingarna som vann perioden med 3-1. Detta efter mål i slutminuterna av Alex Friesen och Emil Bemström.

Leksand svarade för en stark tredjeperiod och jobbade fortsatt hårt i varje byte. Västervik hade svårt att få till några riktigt farliga chanser, och med drygt fem minuter kvar av den tredje perioden plockade hemmalaget ut målvakten.
I öppen kasse kunde då LIF-backen Oliver Larsen sätta sitt första mål för säsongen, assisterad av målvakten Oliver Larsen.
Med 27 sekunder kvar av matchen fastställde Martin Grönberg slutresultatet 1-6, och alltså blåvit seger med 6-1!

Leksands IF