Mackan om Frölundamatchen
Publicerad: 2020-02-01
Forwarden Marcus Karlberg växlar mellan J20 och herrlaget. Och mellan ett lag som ligger etta i sin tabell och ett som ligger sist. – Men alla där inne vill spela i SHL, säger Mackan och pekar bort mot J20:s omklädningsrum.

Lördagens match i Tegera bjöd på storpublik och topplaget Frölunda som motståndare. Leksand spelade bra i första perioden som slutade 0-0. Mackan berättar vad laget sa i paus till varandra.
– Att det var en bra period och att vi skulle fortsätta spela så. Och att vi i andra skulle hålla mer i pucken, berättar Marcus.
Han tycker att perioden är en av de bästa han spelat och sett i år.

Powerplay avgör

I andra perioden blev powerplay avgörande. Tyvärr var det Frölunda som utnyttjade sina tillfällen och Leksand som inte gjorde det.
– Man ska inte klaga på domarna, säger Mackan diplomatiskt, men han tycker att det var lite konstiga bedömningar.
– Det var trist att det blev rätt avgörande med utvisningen på Gunnarsson som inte var någon tvåa, menar Marcus om det boxplay som ledde till 0-2.

Nästan i kapp i tredje

Tredje perioden inleddes alltså med ett 0-3-underläge. Tack vare ett powerplaymål av Daniel Gunnarsson och Martin Karlssons inbrytning kom Leksand upp till 2-3. Frölunda kunde avgöra i tom bur och det blev en ny jobbig förlust.
– Inför tredje sa vi att vi inte hade något att förlora. Att vi skulle bjuda publiken på en bra lördagskväll.
Marcus är så klart besviken på resultatet, men han tycker att laget jobbade hårt nog för att förtjäna poäng ikväll.

Växlar mellan J20 och seniorerna

Marcus har spelat en åtta nio matcher med herrlaget och fyra av dem från start.
– Det är en tidigare som jag är jäkligt nöjd med, men annars var det här nog min bästa, säger tjugoåringen.
Han spelar med J20 de matcher han inte får vara med seniorerna.
– Det har verkligen gått bra för laget. Det är nog den bästa upplagan av J20 sen Knuts och de andra tog SM-guld, säger Mackan som har koll på att hans lag vann mot Frölunda borta med 7-2 under lördagen.

Starkare i år

Marcus är med sina 173 cm inte den längsta i laget. Han och Oskar Lang har lite samma spelstil, kvicka och spelskickliga.
– Men jag är rightare och Lang leftare, säger Mackan om deras klubbfattning.
– Vi måste hitta andra vägar än större spelare, säger Mackan som är imponerad av Langs skicklighet och att Oskar blivit starkare med åren.
– Det är en viktig del för oss mindre spelare. Jag har gått upp några kilon och känner mig starkare än tidigare, menar Mackan.

Uppehåll för båda lagen

Nu väntar alltså ett uppehåll för herrlaget. Gäller det för J20 också?
– Vi har en match kvar imorn borta mot Växjö, säger Mackan som berättar att han gärna spelat den matchen om det varit lite närmare.

Katharina Dalmalm