Ben Youds till Leksands IF
Publicerad: 2016-05-23

Leksands IF har inför den kommande säsongen kontrakterat den amerikanske backen Ben Youds, 28. Det står även klart att backarna Simon Erlandsson, 21, och Robin Jacobsson, 29, inte erbjuds nya kontrakt i klubben.

Ben Youds är född och uppvuxen i den amerikanska delstaten Minnesota där han även spelade High School-hockey för Shattuck St. Marys. När det sedermera blev dags för studier på högre nivå föll valet på Minnesota State University och spel för deras lag Mavericks. Efter fyra framgångsrika säsonger i ligan NCAA gick karriären vidare med spel i de amerikanska farmarligorna AHL och ECHL för Rockford IceHogs och Toledo Walleye där han tillbringade de kommande två säsongerna. Inför säsongen 2013-2014 gick flyttlasset till den amerikanska östkusten för spel i Providence Bruins, även de hemmahörande i AHL, där de tre senaste säsongerna spenderats för hans del förutom en kortare sejour i Lake Erie Monsters den gångna vintern. På meritlistan finns bland annat 256 matcher i AHL samt en plats i ECHL All-Star game säsongen 2012-2013. Avtalet sträcker sig över den kommande säsongen.

-Ben Youds är en spelare med bra skridskoåkning som kommer att passa in i vår spelidé på ett bra sätt. Vi har sett honom spela vid ett antal tillfällen samt fått bra rekommendationer från våra kontakter i Nordamerika, säger Mikael Karlberg.

-Jag tycker om att spela ett offensivt spel genom att följa med i anfallen men även såklart delta i kampen och spela ett bra defensivt spel. Jag ser fram emot att spela på stor rink med ett mer kontrollerat spel med puckinnehav inom laget och jag kommer att försöka anpassa mitt eget spel till den typen av hockey så snabbt det bara går. Jag har hört mycket om historiken och passionen som finns kring hockeyn i Leksand och både jag och min fru ser fram emot att få ta del av den kulturen, säger Ben Youds.

Vi kan idag också meddela att backarna Simon Erlandsson och Robin Jacobsson inte erbjuds förlängningar av sina kontrakt. Simon Erlandsson är fostrad i dalaklubben Säters IF och har tillbringat hela sin juniortid och inledningen av seniorkarriären i Leksands IF där det på tre a-lagssäsonger blivit 89 matcher för Simon. Robin Jacobsson anslöt till Leksands IF inför säsongen 2014-2015 men blev under en stor del av första säsongen utlånad till VIK Västerås HK. Under den gånga säsongen hade han dock en ordinarie plats i Leksands IF då han gjorde 31 poäng på 55 matcher och noterades för +16 i plus/minus-statistiken. Vi tackar både Simon och Robin för den här tiden i Leksands IF och önskar stort lycka till med kommande uppdrag!

Richard Brasar