Bra poängskörd för Linus
Publicerad: 2018-10-05
Ingen vinst på bortaplan och förlust i senaste hemmamatchen. Då hade spelarna i Leksand ett långt snack om vad som behövde ändras. Centern Linus Persson tycker att kvällens vinst mot Södertälje blev ett steg i rätt riktning. – Nu var det färdigpratat och dags att visa vad vi kan!

Linus och kedjekompisarna Oskar Lang och Thomas Valkvae-Olsen hade en bra kväll på isen i Scaniarinken. Linus gjorde 1-0 efter bara två minuter. Ett viktigt mål eftersom SSK inledde klart bäst i första perioden.
– Det var riktigt gött! Vi har haft lite svårt att göra mål så det är skönt när det lossnar. Lang har pucken och får fram den till mig och jag försöker hitta vinkeln, säger Linus nöjt.
Hans kedja gör även 2-0 knappt sju minuter senare.
– Det var ett bra steg i rätt riktning. Alla vill vara delaktiga. Det är det som krävs. Att alla måste vilja bidra, säger Linus bestämt. SSK kvitterar i den målrika första perioden. Den före detta NHL-backen Nicklas Grossman gör totalt två mål i matchen. Lite oväntat kanske?
– Han var väl på offensivt äventyr, säger Linus med ett skratt.
Grossman drar på sig en utvisning mot slutet av perioden och Jon Knuts gör 3-2 i powerplay. Även här får Linus en assistpoäng.
– Det är gött att få lite utdelning. Så slipper man fundera på vad man gör fel.

Raggarhockey

Den andra perioden vinner Leksand med 2-1. Oskar Lang gör ett snyggt solomål och Tor Immo snor pucken av en SSK:are och prickskjuter i mål. Men spelmässigt var det inte alltid så välspelat.
– Det var raggarhockey. Och de är snabba på att ställa om, menar Linus.

Vad sa ni inför tredje perioden?
– Vi förstod att de skulle chansa litegrann. Så vi skulle försöka hålla ihop det, säger Linus.
Han och resten av laget lyckades mycket bra med det och Linus är nöjd med spelet. SSK tar tidigt ut målvakten men lyckas inte reducera. Och Linus fixar sin tredje assistpoäng när Tor Immo sätter pucken i tom bur.
– Man får inte dra för stora växlar av en vinst, men det är, som sagt, en bit på vägen. Vi har varit lite för fundersamma. Vi måste släppa loss mer och idag tycker jag at t vi gör det, säger Linus.

Mashatten till Wilde Bröms

Linus fick mashatten vid den senaste vinsten. Och han lämnade den vidare till junioren Wilde Bröms.
– Han är en jättetalang som visar att han vill vara med och kämpa. Han blir mer och mer mogen i sitt spel, förklarar Linus.
Han erkänner att det visst varit lätt att ge hatten till någon som gjort mycket poäng i en sån här match.
– Det gäller att lyfta fram de som bidrar med mycket, men som kanske inte syns i poängprotokollet, säger han om valet.

Väntar barn

Linus kom till Leksand från Färjestad den här säsongen. Och han ångrar inte flytten till Dalarna.
– Jag ville ha en mer producerande roll och jag ser det som en bra utmaning. Men det finns mer att få ut ur mig personligen, säger Linus ödmjukt.
Han gillar att bo i Leksand men han erkänner att det blir en hel del resor hem till familjen i Värmland.
– De bor kvar där. Och det kommer en liten nu i oktober. Så det gäller att vara beredd. Vi gör det bästa av situationen, säger Linus.
Så leksandsif.se önskar Linus lycka till med barnafödandet. Men vi hoppas så klart att han först får vara med om en vinst mot AIK på Hovet på söndag.
– Jag säger väl att Bröms avgör då, säger Linus som ser fram emot ännu en publikmatch med en stor bortaklack.

Katharina Dalmalm