Mircos första mål
Publicerad: 2021-03-07
Backen Mirco Müller gjorde Leksands matchavgörande mål i derbyt mot Brynäs. Och det var det första målet i Leksandströjan. Den före detta NHL-spelaren tycker att det självklart är värt att fira ett första mål. – Jag gör inte så många, så det är alltid kul när det lyckas.

Mirco tycker att det märks på matchkvalitén att laget inte spelat på 10 dagar.
– Det var svårt att hitta rytmen direkt. Leksand gjorde två mål i första perioden och stundtals hade Brynäs tufft att få stopp på ett roligt anfallsspel.
– Vi gick mycket på adrenalin i början. Jag tror att vi alla tyckte att det var så kul att äntligen få spela igen, menar den schweiziska backstjärnan.

Andra perioden var inte bra

I andra perioden spelar Brynäs lite bättre och Leksand lite sämre.
– Vi hanterade inte pucken så bra. Och de pressar på mer. Det är så klart kul med mycket mål för åskådarna, men vi borde inte släppt in så många, förklarar Mirco bestämt.
I inledningen av tredje perioden gör Leksand två mål till 3-6 och matchen verkar avgjord. Men Brynäs fixar rejält med spänning och reducerar två gångr om. Matchen slutar 5-6 med Mircos mål som blir helt avgörande.
– Haha, ja det har du rätt i. Då var det rätt viktigt att jag gjorde det där målet.
Mirco berättar att han hade haft några bra lägen även tidigare i matchen, så det var kul att äntligen få göra mål.
– Lang är skicklig med pucken, men passen kommer inte till mig först. Jag är redo att backchecka istället när jag ser att jag har en bra position. Så jag skriker efter pucken, säger Mirco glatt.

Onödigt spännande

Det blev rätt spännande på slutet när ni bara ledde med uddamålet. Blir du nervös där?
– Jag blir aldrig nervös, säger Mirco med glimten i ögat.
Han tycker inte att det här var en jättebra match från Leksands sida.
– Men det är de tre poängen som är viktigast just nu. I morgon får vi analysera vad vi gjorde fel och rätta till det. Det känns bra att vi fått den här matchen i benen, säger Mirco som hoppas att spelet ska vara bättre till nästa match på tisdag. Han tycker att det tyder på bra karaktär på laget att de vinner trots att motståndarna kommer tillbaka.

Ett derby utan publik

En match mot Brynäs med många mål och mycket känslor. I vanliga fall hade ljudvolymen från publiken varit bedövande i tredje perioden.
– Ja, det är klart man saknar publiken. Men det är som det är. Vi är så lyckligt lottade att vi ändå kan spela hockey. Och att vi är friska. Det är många som lider runt om i världen av det här, säger tjugofemåringen allvarligt.

Arga Brynäsare

Det är ofta starka känslor i ett Gävle-Daladerby. Söndagskvällens match var inget undantag. De senaste åren när båda lagen spelat i SHL har tabelläget oftast varit det omvända - Brynäs högre upp i tabellen och Leksand kämpandes längre ner. Den nya situationen märktes på att att det var mycket känslor och ilska från Brynäsbänken.
– När det inte är någon publik hör man mer vad som skriks, säger Mirco diplomatiskt.
Han säger att Leksandsspelarna försökte fokusera på sitt spel och inte dras med i ordkrigen.
– Så vitt jag vet, har aldrig en domare ändrat sig för att man skriker på honom. Vi var här för att ta poäng och det gjorde vi.

Hittat nivån nu

I sin första match med sitt nya lag lyckades Mirco dra på sig tre utvisningar för crosschecking. Nu verkar du ha koll på nivån?
– Jo, men jag hade inte spelat på länge så jag var väl lite övertänd. Och sen är domarna här lite mer nitiska än jag är van vid, säger Mirco som höll sig borta från utvisningsbåset ikväll och istället gjorde ett mål och en assist.

Hur är det att spela med Jonas Ahnelöv?
– Han är en rolig kille! Skämtar mycket. Vi har bra kemi och det är lätt att spela med Jonas, säger Mirco som tycker att de hittat varandra både på och av isen.

Sex mål med sex olika målskyttar. Vilket tycker du var snyggast?
– Jag minns nog inte allihop, säger Mirco ärligt. Sen väljer han Marek Hrivíks mycket vackra mål till 3-4 i slutet av andra perioden.
– Det kommer jag ihåg!

Katharina Dalmalm