Kandergård om matchen mot Frölunda
Publicerad: 2021-12-07
Jesper Kandergård är besviken på resultatet 2-5 i den första kvartsfinalen mot Frölunda i CHL. – Det är jämnt i två perioder och sen rinner det iväg i tredje, säger den unge centern.

Leksand inledde bra med mål av Max Véronneau, och det stod 2-2 efter första perioden. Sjuttonårige backen Lian Bichsel gör sitt första seniormål och kvitterar i slutminuten.
– Han får ett jättefint pass av (Ben) Thomas som öppnar upp. Och Lian nyper till pucken jäkligt bra, säger Jesper imponerat.
Han tycker att det var ett så välförtjänt mål eftersom Lian spelat bättre och bättre sen han kom tillbaka efter sin skada.
– Ja, det var Lians första seniormål.

Bra spel i början

De första två perioderna spelade Leksand och Frölunda jämnt. Jesper tycker att mycket av det som hans lag tränat på fungerade bra.
– Vi fick ut det vi ville. Nä, jag kan inte avslöja något av det eftersom vi möter Frölunda igen på torsdag, säger tjugoåringen med ett leende.
Jesper låter mer bister när han berättar om tredjeperioden.
– De får för mycket tid. Vi tappar markeringarna och tittar för mycket på pucken. Det är för dåligt eftersom det är målen som räknas, säger Jesper om varför Frölunda gör tre mål på kort tid.
Leksand har inte mycket tid att grubbla över kvällens förlust. På torsdag är det dags för en SHL-match mot göteborgarna.

Känns det konstigt att ha det mötet innan returmötet i CHL på tisdag?
– Det är lite speciellt att sticka in ett SHL-möte emellan. Men det enda man kan fokusera på är nästa match.
Jesper tycker att det är lite skillnad på att möta Frölunda i SHL och CHL.
– Jag har inte spelat mot dom i år, men minns hur det var förra säsongen. Det är lite mer intensitet och närkamper i SHL. Det kändes mer öppet i kväll.

Inte omöjligt att ta igen tre mål

Leksand behöver hämta in tre mål i returmötet på tisdag i Scandinavium. Vad tror du ni har för chanser att göra det?
– Vi har gjort det en gång tidigare. Vi får kolla på matchen och se vad vi kan göra bättre. Det är absolut ingen omöjlighet.

Varför tröja 32

Den unge centern är inne på sin femte säsong inom Leksands organisation. Och Jesper spelar med mycket hjärta. Men han har en bit kvar till Leksandlegendaren Jens Bergenström som bar just 32 i många år. Hur kommer det sig att Jesper har samma nummer?
– När jag kom upp från juniorlaget fick jag nummer fem. Året efter var det 32 och ett annat nummer som var ledigt. Men den andra tröjan var lite för stor. Det är klart att det är ett nummer som förpliktigar. Hans nivå är något att sträva efter, säger Jesper.

Katharina Dalmalm