Knapp förlust mot Djurgården
Publicerad: 2021-11-04
Kvällens möte med Djurgården slutade med en 2–4-förlust efter att gästerna avgjort matchen i tom kasse med en minut kvar. Detta innebar också att den 13 matcher långa poängsviten bröts.

Det var en förstaperiod där Djurgården var snäppet bättre i och med att gästerna kom ut starkt med bra energi framåt. Sju minuter in i matchen spräckte bortalaget målnollan när Filiph Engsund fick öppet mål och rakade in 0–1 utan större problem, och fyra minuter senare utökade Djurgården ledningen till 0–2 efter att Marcus Sörensen fått en retur rakt på klubbladet för ett så gott som öppet mål även han. Leksand lyckades skapa två-tre farliga målchanser under matchens första 20 minuter där Jon Knuts var nära i boxplay medan Oskar Lang hade en farlig styrning i slutet av perioden, men tvåmålsunderläget höll sig till pausvila.

Mittenakten inleddes med att båda lagen hade varsitt powerplay strax efter varandra där inget mål gjordes, men reduceringen kom däremot när drygt nio minuter var gångna. Jonas Ahnelöv slängde in pucken på mål där Martin Karlsson påpassligt fick den på sig innan trissan letade sig in i nätmaskorna. Glädjen blev dock kortvarig när Djurgården återställde skillnaden till två mål kort därefter efter att Rhett Rakhshani stänkt dit 1–3. Detta resultat var sedan det som stod på tavlan i den andra periodpausen efter att Leksand inte lyckats få hål på Niklas Svedberg i slutskedet.

I inledningen av den tredje perioden så var spelet fram och tillbaka där inget lag lyckades få till något riktigt farligt i offensiv väg. Detta ändrades åtta minuter in i perioden när Carter Camper hittade fram till Max Vérroneau som mycket kyligt lade pucken mellan målvaktens benskydd för en reducering som innebar 2–3. Inte många minuter efter detta kunde Djurgården ha punkterat kvällens tillställning på ett friläge, men Kasimir Kaskisuo svarade för en fin plockräddning och såg till att det var fortsatt nerv i matchen hela vägen in. Någon kvittering kom dock aldrig trots en forcering från Leksands sida, och istället kunde Djurgården fastställa slutresultatet till 2–4 i tom målbur.

På lördag väntar sista matchen innan landslagsuppehållet när Leksand möter Växjö på bortaplan.

Arvid Yngvesson