Uddamålsvecka för J18
Publicerad: 2018-10-07
J18
För LIF J18 bjöd veckan på två 2-3-förluster, en efter förlängning. – Väldigt tighta matcher. Spelmässigt gjorde vi det ganska bra ändå tycker jag, säger forwarden Simon Hedlund.

Först ut var torsdagens hemmamatch mot Färjestad. Leksingarna ledde den matchen med 2-0 i början av den andra perioden, men gästerna lyckades reducera, kvittera och ta matchen till förlängning.
– Färjestad gjorde det bra i den matchen. De är stora och starka och gjorde det svårt för oss att komma till riktigt vassa lägen. En poäng var godkänt ändå i den matchen tycker jag.

Söndagens derby mot Brynäs spelades för Leksands del på bortais.
Hemmalaget satte 2-1 i slutet av den andra perioden, men 53 sekunder in i period 3 fixade Arvid Leremar en kvittering.
Ett PP-mål i slutet av matchen gjorde dock att trepoängaren gick till hemmalaget.
– Vi förde spelet hela matchen egentligen, men Brynäs utnyttjade våra misstag. Väldigt surt så klart, med ett så sent avgörande, menar Simon, som var inblandad i samtliga LIF-mål denna match.
– På det första målet skickade jag en backhand på mål, och vår kille (Kevin Lindemann) var där och petade in pucken i mål. På det andra passade jag från bakom mål och fram till Arvid Leremar som fick öppet mål. Kul att vara inblandad i målen så klart, men det hade självklart varit roligare om vi hade kunnat vinna matchen också.

Någon som stack ut lite extra i derbyt?

– Vår målvakt, Axel Tillaeus. Han gjorde många viktiga räddningar.

Nästa match för LIF J18 är torsdagens hemmamatch mot Falun.

Elin Broman