Mycket att göra för Arntzen
Publicerad: 2018-08-23
Första matchen i Strömstad Hockey Classic är avklarad för herrarna. Frölunda vann med 3-2 men Jonas Arntzen var en av flera leksingar som gjorde en bra insats trots förlusten. – Frölunda är en svår motståndare, säger målvakten efteråt.

Den tjugoårige norrmannen kom till Leksand för juniorspel 2015. Och i år är det meningen att han och kollegan Axel Brage ska tävla om förstaspaden. Det märks att Jonas tycker att träningsmatcherna är viktiga. Och att det var bra att få rädda 35 skott.
– För egen del kändes det jättebra. Frölunda är ett lag man inte möter så ofta. I de här matcherna vill man ha mycket att göra. Och så att man får en chans att visa upp sig, säger Jonas glatt.
Frölunda testade verkligen hans kvaliteer och Jonas fick göra några riktigt snygga räddningar. Särskilt i andra perioden där Leksand var rejält tillbakatryckta.
– Jag fick jättebra hjälp av utespelarna. De täckte skott och kämpade hårt. Särskilt i boxplay, menar Jonas.
Det krävdes spel i fem mot tre för att Frölunda skulle överlista Jonas i just den spelformen.

Många utvisningsminuter

Det blev en hel del utvisningar i matchen och ganska mycket känslor från båda lagen.
– Jag försöker själv vara så lugn som möjligt, säger den unge målvakten.
Att några av lagkompisarna visade mer känslor har han förståelse för.
– Fast det är försäsong så är vi här för att vinna turneringen. Alla vill vinna så då kan det bli så här, säger Jonas.
Han tycker att några av utvisningarna var onödiga, men kanske inte så konstiga.
– Vi spelar mot ett jättebra lag.

Inhopp i förra matchen

Axel Brage stod de första två perioderna i den förra matchen mot Mora. Jonas fick ersätta honom i tredje perioden.
– Jag var lite redo eftersom Brage inte mådde helt okej. Jag vet att jag måste gå ut och stänga matchen, så det var så klart lite nervöst. Men jag fick några sköna skott utifrån på mig i början så det gick bra, säger Jonas om vinsten mot Mora.
Precis som i kvällens match fick Jonas där fint stöd av sitt försvar.
– De gör det verkligen lätt för mig, menar Jonas.

Nilsson konkurrent

Jonas väljer ut backen Mattias Nilsson som matchens leksing.
– Han täcker väl tre fyra skott bara i andra perioden. Jag fick nästan fråga om han skulle låta mig få rädda något överhuvudtagen, säger Jonas med ett stort leende.

Kommer du att stå på lördag mot Färjestad?
– Jag vet att Axel inte ska stå men det är inte bestämt än vem som startar, säger Jonas som självklart vill spela så mycket som möjligt.
Han och laget stannar kvar i Strömstad över helgen. Något som Jonas inte har något emot.
– Det är fint här. God mat, bra hotell och kul mellan lagen, avslutar tjugoåringen.

Katharina Dalmalm