Zackrisson inför Djurgården
Publicerad: 2020-01-22
Imorgon torsdag väntar Djurgården på hemmaplan i Tegera Arena för herrlagets del. Patrick Zackrisson har laddat om efter långresan till Oskarshamn och ser fram emot en rolig match.

Herrlagets senaste match var som bekant i lördags då Oskarshamn besegrades på bortaplan efter rejäl utdelning i den tredje perioden. Den assisterande lagkaptenen Patrik Zackrisson är nöjd med poängen och ser gärna att man tar med sig avslutningen därifrån in i torsdagens hemmamatch.
-Vi gör en riktigt stark tredjeperiod, får till en bra forcering med bra energi och får också utdelning på det. Den perioden var häftig, men i de första två perioderna släpper vi till alldeles för många chanser för Oskarshamn även om vi skapar en del själva, men det är egentligen bara den tredje perioden vi kan ta med oss därifrån.

Den senaste tidens matcher för herrlaget har innehållit flera starka vändningar sent i matcherna och värdefulla poäng in på kontot. Zackrisson menar att det inte är någon slump att man lyckats vända matcherna till framgångar.
-Vi visar att det finns en desperation i laget. Vi känner att vi är rejält påkopplade och att det är extremt viktigt i det läget vi är i att vi aldrig ger upp. Vi känner att vi har något bra på gång i gruppen, inte minst spelmässigt, och det har hjälpt oss.

Omladdning för klassikermöte

Att möta Djurgården är alltid något extra, och det gäller så klart även för Patrik Zackrisson som ursprungligen är från Stockholm. Matchen imorgon torsdag kommer onekligen att locka fram extra känsla även från läktarplats och förhoppningen i laget är givetvis att kunna ta tre poäng.
-Det är några man känner i laget och många kompisar som håller på Djurgården så det är klart att det lite extra kul. Djurgården har bra form, och jag tycker att vi också är inne i en bra trend. Jag tycker att vi har gjort relativt bra matcher mot Djurgården tidigare under säsongen men inte fått utdelningen med oss, så jag hoppas att vi får ett bra resultat med oss imorgon istället.

För spelarna gäller det inte bara att få själva spelet att fungera imorgon torsdag. Det är även minst lika viktigt att plocka fram energin i kropparna efter den senaste tidens matcher, och kanske framförallt resorna. Det ska dock inte finnas några orosmoln på den punkten enligt forwarden med nummer 26 på ryggen.
-Det är inga problem. Vi känner att vi har energi och vill det här rejält mycket. Det är bara att försöka vila så mycket som möjligt och vi fick söndagen ledig för att kunna ladda upp inför den här matchen så vi är redo. Vi är där vi vill vara, det är inga konstigheter, säger Patrik Zackrisson.

Grundarbetet blir avgörande

För lagets del gäller det att lägga ner samma grundläggande arbete som i varje match och hålla sig till de enkla men ack så viktiga nycklarna i spelet för att nå framgång mot Djurgården.
-Vi måste fortsätta hålla ihop försvarsspelet som vi har gjort och spela jäkligt tight och inte ge dem något onödigt utrymme. Vi måste spela rejält kompakt och ha en rejäl attack mot offensivt mål imorgon, avslutar Patrik Zackrisson.

Dina biljetter till matchen köper du här

Richard Brasar