"Allt för laget!"
Publicerad: 2018-05-30
Damlaget
– Sverige har uppfunnit den bästa saken i världen - fika! Det är defenitivt ett av mina favoritintressen, haha. Det säger nyförvärvet Danielle "Danny" Stone, 27, som är redo för sin tredje säsong i Sverige.

Hon lämnade hemlandet Kanada för Sverige säsongen 2015/2016, då för spel i Sundsvall/Timrå. Senaste klubbadressen är dock Brynäs IF.
– I början av förra säsongen spelade jag ingenting, eftersom jag genomgick två knäoperationer, men efter jul anslöt jag till Brynäs. Visst var det lite svårt att komma in i matchtempot till en början, men efter OS-uppehållet kände jag att jag var tillbaka på allvar igen, berättar den spelskickliga forwarden.
Hon beskriver sig själv som en offensiv spelare som är redo att göra vad som helst för att ta sitt lag till seger.
– Jag älskar spelet i anfallszon, men jag hjälper självklart även till med hård backchecking, att blockera skott och att spela rejält i egen zon. Allt för laget helt enkelt.

När Danny Stone beskriver sig själv som person kommer hon in på något som hon verkligen brinner för.
– Att jobba med ungdomar! Jag tar varje chans jag får där jag kan ge något tillbaka till samhället, det betyder mycket för mig.
I övrigt är hockey givetvis det stora intresset. Hockey och… svensk fika.

Favoritfika?

– Biskivi! Men den måste vara perfekt, jag är ganska petig när det gäller dem, haha. På andra plats kommer cheesecake och på tredje kladdkaka.

Vad mer har du lärt dig om Sverige?

– En skillnad mellan Sverige och Kanada är att det är ett mycket lugnare tempo i Sverige. Svenskarna vet verkligen hur man kopplar av och lever i nuet.

Hur går det med svenskan då?

– Jag pratar inte svenska…än, haha. Men jag ser fram emot att börja studera språket, så snart så!

Vad vet du om Leksand och Leksands IF?

– Jag vet inte så mycket faktiskt, mer än att det är en liten stad som verkligen älskar sina hockeylag. Jag har bara hört positiva saker om staden och föreningen och jag ser verkligen fram emot augusti och att komma på plats, menar Danny, som tillägger att en stor del av sommaren kommer att ägnas åt hårdträning.
– Målet är att komma till Leksand i bästa möjliga form! Och målet med säsongen? Mitt personliga mål är att göra allt som krävs för att mitt lag ska göra en riktigt bra säsong. Förhoppningsvis kan vi vara med och utmana om guldet!

Elin Broman