Ritola inför Oskarshamn
Publicerad: 2020-01-17
Matchen i går är lagd till handlingarna, nu står Oskarshamn på bortaplan på schemat. Och Mattias Ritola är fullt fokuserad på en sak: målskyttet. – Vi spelar bra, men gör man inga mål så vinner man inte. Så nu ska vi göra mål, det är det som gäller, säger han till hemsidan.

En riktigt tung, med samtidigt ändå logisk förlust. Så kan man sammanfatta Mattias Ritolas tankar kring gårdagens match mot Örebro som gästerna vann med 1–0 trots stort spelövertag för Leksand.
– Jag tycker vi gör det bra spelmässigt, men gör man noll mål kan man inte vinna. Det var väldigt tungt direkt efter, men nu är det en ny match och vi har åtta härliga timmar på bussen framför oss.
Vad gör du att fördriva tiden på bussen?
– Lite blandat, mycket tv-serier och filmer.

Oskarshamn spelar konsekvent

När vi pratar om morgondagens motståndare tycker Mattias Ritola att Oskarshamn och deras konsekventa arbetssätt har imponerat.
– De är duktiga att spela sitt spel. De har inte vikt av från det spel de hade i allsvenskan, utan tagit med sig det upp till SHL. Det har ett lite speciellt spel helt enkelt.
Hur då speciellt?
– De spelar mycket puck i egen zon och har en del småpassningar och liknande för sig. Så det gäller att vi är där när de gör sådant.
Vem av dina lagkompisar tycker du är mest på gång just nu?
– Jonas Ahnelöv, men det vet ju alla om. Sedan tycker jag att de två jag spelat med på slutet, Patrik Zackrisson och Spencer Abbott, sett riktigt bra ut den senaste tiden. När det gäller mig själv är det rätt lika som laget, det har gått bra spelmässigt, men det har inte blivit några mål.

Fullt fokus på målskyttet

Han vill inte plocka ut någon enskild spelare i Oskarshamn som extra viktig att hålla ögonen på, utan säger att deras styrka är hur de spelar som lag. Fokus måste istället ligga på det blåvita spelet menar han.
– Den som gör flest mål vinner, så är det. Och vi måste göra mål, det är det som gäller.
Det här är en viktig match sett till tabellen. Hur mycket påverkar det er?
– För oss är varje match viktig. Vi är självklart medvetna om att vi ligger där vi ligger, men det går inte att tänka för mycket på det.

Elisabet Wahl