Derbydags för damlaget
Publicerad: 2019-09-19
Damlaget
Efter premiärhelgens två förluster mot HV 71 är det under fredagskvällen matchdags igen för damlaget. – Vi måste vara otroligt noggranna i vårt spel och inte tumma på arbetsinsatsen, konstaterar tränaren Lars Stenmark inför hemmamatchen mot Brynäs.

Spelmässigt är Stenmark, trots förlusterna, bitvis nöjd med det blåvita spelet under matcherna mot HV 71.
– Vi gjorde det riktigt bra i perioder, men sett över hela matcherna var HV det starkare laget.

Vad skiljde er åt?

– Skicklighet, skulle jag säga. HV har individuellt väldigt skickliga spelare, och vi har än så länge en bit kvar att utvecklas, både individuellt och som lag. Men konstigt vore det annars, vi har seriens yngsta lag, och vi är medvetna om att vi har saker att jobba med. Arbetsinsatsen har varit bra, både mot HV och i träningsmatcherna, vi har en mentalitet att vilja jobba hårt och är medvetna om att det kommer att krävas att vi gör det också.

Fredagskvällens motståndare Brynäs, med bland annat Maja Nyhlén-Persson i truppen, har inlett årets upplaga av SDHL med två segrar mot Göteborg. Den senare segern togs efter straffar.
Tränare Stenmark lägger dock inget större fokus på motståndet.
– Jag ska inte säga att jag är helt ointresserad av motståndarnas sätt att spela, men med den unga trupp vi har kan vi inte lägga fokus på motståndarnas spel. Våra tjejer måste få lägga fokus på det egna spelet, och jag kommer inte att låsa dem genom kräva att att de ska spela efter motståndet.

Vilka förändringar vill du se i ert spel, jämfört med HV-matcherna?

– Vi måste vara otroligt noggranna och behålla fokus hela matchen. Arbetsinsatsen måste också vara på topp och det gäller att vi vågar hålla i pucken och spela vårt spel, säger Lars Stenmark, vars lag kommer till spel utan följande fyra spelare:
– Nicole Hall och Tuva Kandell är på läger med TV-pucken, Elin Lundberg är fortfarade skadad och dessutom skadade Emelie Berlin tummen sist och står över matchen hon också. I övrigt finns samtliga tillgängliga för spel.

Dags för första segern nu?

– Det hade varit väldigt skönt, så självklart går vi för poäng. Möjligheten finns där, när vi väl trampar i är vi riktigt bra.

Nedsläpp i morgon, fredag, 19.00 - Tegera Arena.
Välkomna!

Elin Broman