Seger mot TAIF - Kvalspelet fortsätter
Publicerad: 2016-03-15

Den andra playoffmatchen stundade på tisdagskvällen i Tegera arena när Leksands IF gästades av Tingsryds AIF. 7650 åskådare hade tagit sig till arenan för att bevittna ett möte som slutade 4-2. Därmed väntar MODO i bäst av 7.

Det var en svängig inledning på tisdagskvällens match i Tegera arena mellan Leksands IF och Tingsryds AIF. Det var LIF som skulle få en drömstart på kvällens batalj, efter lite mindre än tre minuters spel gjorde LIF 1-0. Hari serverade Porsberger som på ”volley” kunde göra 1-0. 40 sekunder efter ledningsmålet utökade Leksand ledningen. Olofsson stod för en fantastisk soloprestation och gjorde 2-0. Efter 2-0-målet valde smålänningarna att ta time out. Efter att gästerna fått chansen i numerärt överläge, så fick man till en reducering. Castonguay gjorde 2-1. Efter reduceringsmålet så blev det betydligt öppnare spel i Tegera arena igen.
– Första tio är bra tycker jag. Sedan tar vi lite många onödiga utvisningar, sade Johan Porsberger i paus.

Likt den första perioden - så fick LIF en bra start. Efter en minuts spel stod Knuts för en riktigt fin soloprestation och lade in 3-1 bakom Jönsson i TAIF-kassen. Men det dröjde inte lång tid innan TAIF åter studsade tillbaka. Paris hade ett skott i virket och Persson kunde skicka in returen. Därefter var det fortsatt en tempofylld match där det svängde mycket, men det var LIF som halvvägs in i den andra perioden stod för de bästa chanserna. Sex minuter kvar av mittenperioden, fick LIF tillbringa tid i powerplay efter att TAIF åkt på ett lagstraff. Gästerna försvarade sig på ett föredömligt mot ett LIF, som spelade en aning omständigt. TAIF pressade på i sluttampen av perioden - men ställningen var 3-2 efter två perioder.
– Okej. Vi kan bättre, säger Jon Knuts när han intervjuades i paus.

Även i den tredje perioden fick LIF en smakstart. Martin Karlsson hände 4-2 efter tre minuters spel och sedan trummade man på inför en kokande Tegera arena. Porsberger var sånär att utöka till 5-2, men då stod Jönsson i vägen. Därefter var det en fortsatt intressant batalj i Tegera arena - som dock LIF lyckades segra med 4-2 och därmed väntar MODO i en matchserie.

Johannes Wahlberg