Tre poäng för J20 i helgen
Publicerad: 2019-02-17
J20
En klar vinst mot AIK följdes upp av en förlust mot Djurgården. Leksands J20-lag fick med sig tre poäng hem efter helgens matcher i Stockholm. – Det känns som ett helt okej resultat, sa Nils Åman som gjorde det enda blåvita målet i dag.

Det blåvita J20-laget tillbringade helgen i huvudstaden. I går lördag mötte laget AIK och tog hem tre säkra poäng. När slutsignalen gick hade Leksand gjort sex mål, AIK bara ett.
– Vi gjorde en bra match och det var kul att vi gjorde så många mål. Jag tycker det var ett rättvist resultat, vi var det bättre laget, sa Nils Åman.

Snabb kvittering

Dagens match blev inte en lika rolig historia sett ut blåvita ögon. Leksand började visserligen bäst och satte matchens första mål i mitten av den andra perioden. Målskytt: Nils Åman.
– Vi hade pucken nere i ena hörnet, den spelades över till det andra hörnet och så kom det ett instick framför målsom jag kunde peta dit. Det var egentligen bara att sätta dit klubban, det var ett riktigt fint pass.
Men Djurgården kom snabbt igen. Efter bara drygt en minut kvitterade de och fyra mindre senare tog de ledningen.
– De får lite flytmål där. Vi var mycket bättre än dem i första perioden, men där i andra perioden kom de ut och spelade mycket bättre.
Leksand jagade hårt för en kvittering, men istället avgjorde Djurgården med mindre än minuten kvar av matchen genom att sätta pucken i ett tomt leksandsmål.
– Vi lyckades inte skapa tillräckligt bra lägen och så slarvar vi lite och då gör de 3–1.

Returmatcher nästa helg

Efter helgens matcher ligger nu Leksand på tredje plats i en jämn – men något haltande – tabell. Det skiljer bara sex poäng mellan lag ett och lag sju.
– Alla lag i den här serien är bra. Det spelar ingen roll vilka vi möter, man vet att det är ett bra lag. Men vi siktar på att hamna så högt som möjligt i tabellen.
Nu väntar matchuppehåll i veckan fram till nästa helg. Då är det återigen AIK och Djurgården som står för motståndet, men den här gången möts lagen i Leksand.
– Ska vi slå Djurgården måste vi spela ordentligt i 60 minuter och inte ha några dippar i spelet. Och när det gäller AIK gäller det att spela som vi gjorde i går och att fortsätta att snurra i anfallszon och hitta bra lösningar.

Elisabet Wahl