Martin Karlsson om första Mora-mötet
Publicerad: 2017-03-22
Intervju
Leksand inledde starkt de första tio minuterna. Men efter Moras ledningsmål blev det mest bortalaget som styrde. Assisterande lagkapten Martin Karlsson tycker att det där första målet blir avgörande. – De tar över och vi blir stressade.

När Martin ska sammanfatta matchen är han kortfattad, märkbart besviken och irriterad.
– De leder med 1-0 i matchserien.
Fullsatt arena, bra stämning och en stark inledning av Leksandspelarna gav hemmapubliken hopp om en rolig match. Men trots flera fina möjligheter ville pucken inte in i mål. När sen den före detta Leksandspelaren Mattias Lassen gör 1-0 var det Mora som tog över. Och i andra perioden var det i stort sett spel mot ett mål.
– Vi får en del utvisningar mot oss. Och de får övertaget i och med det, säger Martin besviket. Han vill inte säga att det var nerver men menar att visst var det lite spänt.
Hade det blivit annorlunda om ni fått in första målet?
– Jo, det är klart att matchbilden inte sett ut så då.
Varför blev det inga mål framåt ikväll?
– Jag har själv några bra lägen där pucken studsar längs blålinjen. Vi måste bli mer distinkta.

Atte höll ner siffrorna

Målvakten Atte Engren blev matchens krigare och räddade 36 puckar.
– Han räddade oss flera gånger och särskilt i andra perioden. Han tar till och med frilägen, säger Martin om lagkompisen.
I andra perioden skjuter Mora 18 skott och Atte tar alla. Martin hade väldigt gärna bjudit publiken på mål och det syns på honom hur sur han är över förlusten.
– Att bli nollade på hemmaplan inför alla fans. De är här, det är fullsatt och vitt i hela arenan, menar han.

Nu då?

Eftersom det är match redan på fredag igen, är laget på det klara med vad som gäller.
– Vi ska nollställa oss, ta hand om kropparna och vila. I morn kommer vi gå igenom matchen och ladda om. Det är först till fyra som gäller, säger Martin och ser mycket revanschsugen ut.
Han hälsar att laget kommer att göra en bättre match på fredag och att de ska vinna i Mora.

Katharina Dalmalm