Knapp förlust mot Linköping
Publicerad: 2018-12-05
Damlaget
Leksand förde spelet stora delar av matchen och hade många klara chanser. Men det var Linköping som var effektivast och kunde vinna med 2–1. – Vi måste vara mer desperata i vårt spel, säger Gracen Hirschy som gjorde Leksands enda mål.

Hemmalaget Linköping fick en drömstart på kvällens match. Det hade inte ens gått två minuter av matchen när första målet satt bakom Leksands målvakt Julia Åberg. Mindre än sex minuter senare kom 2–0.
– Jag vet inte riktigt vad som händer där i första perioden. Vi tappar markeringarna och det känns som vi skänker bort två mål, säger tränare Ulf Hedberg.
Trots två mål i baken samlade laget ihop sig och började spela bättre och bättre. Men pucken ville inte riktigt studsa leksingarnas väg, varken i första eller i andra perioden.
– Vi är inte på topp och inte tillräckligt desperata. Jag är lite besviken på att vi fegar ur så, fortsätter Ulf Hedberg.

Sent mål räckte inte

Leksand jobbade dock på i allt högre tempo och hade många klara chanser. I tredje perioden kom så äntligen ett blåvitt mål. Med bara 30 sekunder kvar av matchen spräckte Gracen Hirschy hemmalagets målnolla.
– Jag sköt från blålinjen, men fick ingen ordentlig träff. Det var ett väldigt löst skott och jag blev rätt förvånad när det gick in, berättar hon.
30 sekunder visade sig vara för kort tid att göra ytterligare ett mål på och det blev Linköping som kammade hem samtliga tre poäng.
Efter matchen hade de blåvita bråttom hem, för i morgon torsdag och på fredag väntar en riktigt tuff utmaning: två matcher hemma i Tegera arena mot ett storspelande Luleå.
– Det gäller för oss att vila och förbereda oss så att vi är redo att spela 60 tuffa minuter mot Luleå i morgon och så en match till dagen efter. Fast jag gillar den här typen av täta möten. Det blir lite mer spänning och ofta blir match två rätt fysisk, då har man träffat på varandra kvällen innan och fortsätter köra på, säger Gracen Hirschy.

"Vi kan slå dem"

Det tuffa schemat till trots ser även Ulf Hedberg fram mot dubbelmötet mot Luleå.
– Vi vet att vi kan slå dem. Vi gjorde det i två matcher i Luleå och vi vet hur vi ska spela för att göra det igen. Det gäller för oss att gå in med rätt attityd och vara på tårna från första sekunden, så kommer vi ge dem en rejäl match.

Elisabet Wahl