Östman om matchen i Västerbotten
Publicerad: 2022-11-26
Skellefteå vann med hela 4-1, men matchen var klart jämnare än så. Leksand hade sina chanser till fler mål. – De är mer effektiva än oss, säger centern Kalle Östman efteråt.

Leksand inledde matchen under lördagskvällen svagt och hemmalaget tog välförtjänt ledningen med 2-0.
– Vi startar segt och de sköljer över oss. Och så tar vi för många utvisningar vilket ger dom momentum, säger den tjugoåttaårige masen.
Hans lag hade inte domsluten med sig ikväll. När laget pressade på för en kvittering i tredje perioden åker Kalle på en utvisning.
– Han slår spikarna i isen och faller själv. Jo, vi kunde nog också fått något mer powerplay med oss.

Snyggt mål av Oskar

I andra och framför allt tredje perioden spelar Leksand mycket bättre. Och Oskar Lang reducerar till 2-1 efter ett fint anfallsspel.
– Det var jättesnyggt! De flyttar pucken bra, säger Kalle.
Trots hårt tryck från Leksand gör Skellefteå 3-1 och sen 4-1 i tom bur.
– De är ett puckskickligt lag så det här var ingen lätt bortamatch. Det blev en ful torsk, säger Kalle besviket.

Boxplay fungerar

Att powerplayspelet hackar vet vi, men också att spelet med en man mindre varit lysande den sista tiden. De tre senaste matcherna har man varit hundraprocentiga. Vad beror det på?
– En bra krigarinsats. Vi har hittat ett sätt att spela som funkar. Vi sätter press när vi ska sätta press och vi ligger i skottlinjen när vi ska. Ett uppoffrande spel, helt enkelt, säger Kalle.

Vad säger du om din egen höst?
– Jag tycker att jag kommit in i det bra. Jag vill försöka ha en hög nivå oavsett om jag känner mig fräsch eller inte, säger Kalle.
Borlängesonen har varit stabil och jobbat hårt sen han kom tillbaka till Leksand. Och Kalle uppskattar situationen i sitt nya lag, med skickliga forwards och centrar.
– Oavsett var i linorna man är, så spelar man med bra killar.

Katharina Dalmalm