Nikula inför söndagens match
Publicerad: 2019-01-11
Damlaget
Damlaget har inlett matchandet efter juluppehållet med två segrar. På söndag finns läge att ta tredje raka. – Det känns som att vi är inne i ett bra flow. Vi kommer att ge allt för tre poäng, säger forwarden Ida Nikula inför mötet med HV71.

Det har varit jämnt mellan Leksand och HV71 hela säsongen. Seriens hittills tre möten, samt de två matcherna i Trollhättan Hockey Trophy under försäsongen, har alla resulterat i att något av lagen har vunnit med uddamålet.
I serien har leksingarna övertaget, med två segrar mot en. Den senaste spelades hem så sent som i söndags, då det blåvita laget vann med 2-1 i Jönköping.
– Det har varit jämna och väldigt roliga matcher mellan oss och HV. Vi spelar ganska lika, med hög fart och hård press, så matcherna håller ett högt och bra tempo. Det blir alldeles säkert en liknande matchbild nu på söndag, tror Ida.

Vad blir avgörande för att ta tre poäng?

– Det gäller att vi ser till att hålla oss på banan. I förra mötet tog vi lite för många utvisningar, och även om vi vann ändå, är det onödigt att lägga energi på det.

Hur tycker du att ert spel har fungerat efter uppehållet?

– Vi har gjort två bra matcher tycker jag. Mot HV i söndags var det vädigt jämnt som sagt, men jag tycker ändå att vi hade ganska bra kontroll på matchen. Mot Brynäs i onsdags (4-2) tycker jag att anfallsspelet fungerade väldigt bra. Vi var kreativa och fick ganska bra utdelning också, även om vi faktiskt hade kunnat göra några mål till. Försvarsmässigt löste vi det bra, men där tycker jag att vi har lite att jobba på ändå.

Inför söndagens match är Leksand fyra på 57 poäng
Gästande HV71 ligger en placering och fem poäng nedanför. Laget har dock en match mindre spelad och möter Brynäs i Gävle under lördagseftermiddagen.
– Det är inte många matcher kvar av säsongen nu, och varje poäng blir väldigt viktig. Kanske möter vi HV i slutspelet sen, och då blir det extra viktigt att vi får med oss självförtroende inför det, menar Ida, som de senaste matcherna har spelat med Wilma Johansson och Anna Borgqvist.

En spelskicklig och målfarlig kedja låter det som?

– Ja, det tycker jag, det har funkat bra. Anna och Wilma är båda skickliga målgörare och spelfördelare, och min roll är väl mer att åka mycket skridskor och störa motståndarna. Vi kompletterar varandra på ett bra sätt.

När det gäller poteltiell matchvinnare till söndagens match, lägger Ida dock sin röst på Hanna Sköld.
– Även de (Stone, Sköld, Lindqvist) har hittat en riktigt bra kemi i kedjan, och Hanna har sett väldigt vass ut. Hon sätter säkert dit den mot HV.

Matchen spelas (söndag) 16.00 i Tegera Arena. Välkomna!

Elin Broman