Matt Caito om matchen i Skellefteå
Publicerad: 2021-09-18
Backen Matt Catio tycker inte att fansen ska deppa ihop efter förlusten mot Skellefteå på lördagskvällen. – Vi kommer närmare och närmare en vinst.

Det är klart att tre raka motgångar inte är vad Matt och lagkompisarna ville ha. Men Matt är tydlig med att kvällens match var ett steg i rätt riktning. Att laget spelar okej ändå.
– Men man vill ju alltid vinna!
Amerikanen tycker inte att de inte spelat ihop sig än. Leksand har inte fått allt att kugga i.
– Vi spelade bättre än förra matchen, men så klart måste vi göra målen framåt. Vi gör några egna missar som leder till baklängesmål, säger Matt.

Powerplay hackar

Ett bekymmer är spelet i numerärt överläge som ännu inte gett utdelning. Är det något ni blir frustrerade över?
– Nä, det får man inte bli, svarar Matt bestämt.
Han förstår följdfrågan. Vad som händer om fel känslor ändå smyger sig på.
– Då måste någon säga till dig. Det är det som lagkompisar är till för, förklarar den trevlige tjugoåttaåringen.
Förra året spelade Matt mest på kanten i powerplay. I år har han haft en mer styrande roll från bakre delen av anfallszon.
– Vi hade några bra lägen, men Skellefteå spelar också bra boxplay, säger Matt som känner att alla inte hittat sin plats än i spelformen fem mot fyra.
Han håller med om att laget behöver något enkelt mål för att komma in i det hela.
– Det är på gång. Jag lovar.

Bra boxplayspel

Boxplayspelet var däremot hundraprocentigt och fjärdekedjan med Jon Knuts, Martin Karlsson och Fredrik Forsberg som gjorde en kämpainsats som vanligt. Som bäste leksing vill Matt dock lyfta fram backkompisen Jonas Ahnelöv.
– Han gör en stabil och säker insats och han är en väldigt bra ledare, säger Matt.
Precis som under våren har Matt fortsatt att bilda backpar med unge Calle Själin.
– Han har blivit ännu bättre med pucken. Snabbare på skridskorna och attackerar med mer pondus, säger Matt när han jämför Calle med förra säsongen.

Det kändes som det, trots förlusten, var lugnare i laget efter den här matchen jämfört med den förra?
– Jo, det är mer harmoniskt. Vi fick inte panik när vi släppte in första målet. Det kändes mer positivt idag, säger Matt som kommer fortsätta sprida glad energi i omklädningsrummet och i båset.

Katharina Dalmalm