Ahnelöv om Timråmatchen
Publicerad: 2021-10-30
Den vikarierande lagkaptenen Jonas Ahnelöv bjuder på ett stort leende efter ännu en seger. -Alla förväntade sig en vinst och då är det såklart extra skönt att ta hem poängen.

Den trygge backen tycker att det är rätt med höga förväntningar med tanke på lagens tabellägen.
-Det är ju roligare att det är så här än att vi förväntas förlora.

Vad säger du om matchen?
-Vi spelar bra i första men i andra så slarvar vi en del. Vi får spelvändningar på oss så det är nära att det straffar sig. Sen i tredje visar vi att vi är värda att vinna det här.
Det kändes som att det var mycket Timrå i tredje perioden, men Jonas tycker att de hade bra koll på tabelljumbon.
-Vi spelade för Brages nolla. Han var en vägg idag, säger tretiotreåringen om Axel Brage som gjorde en strålande insats i mål.
-Vi jobbar alltid för målvakten, men visst blev det lite extra nu när Brage inte stått på ett tag.

Väntar på första målet

I tredje perioden och ledning med 3-0 blev det tydligt att Jonas verkligen vill göra säsongens första mål. Han bröt in på kassen och var nära att nocka både motståndarback och målvakt.
-Ja du! Jag ger nog upp nu. Jag får nog sno någon annans mål, säger Jonas med ett skratt.
Han pekar på Carter Camper som går förbi.
-Man skulle vara som honom, hehe!

Fast det är väl inte som målgörare du är värvad, va?
-Nä, jag försöker väl bidra lite bakåt, säger mannen som täcker skott lika ofta som Roger Rönnberg är missnöjd med ett domslut.
Jonas visar upp ett blåmärke på insidan av knät. Han fick ett skott som tog illa där för några matcher sen.
-Det var nog den värsta smärta jag upplevt. Jag trodde att jag skulle spy, säger Jonas som inte kunde fortsätta spela den matchen.
-Jo, man har skydd för knät, men det hade flyttat lite på sig så det bara var plast där pucken tog.

Lättare i år

När Patrik Zackrisson saknas har Jonas hoppat in som lagkapten. Hur är det?
-Det är kul! Jag får styra och ställa, säger Jonas med ett skratt.
Han erkänner att grabbarna klarar sig själva utan att han går in och tjatar för mycket.
-Det är klart att det är en mycket enklare roll nu när det går bra. Förlorar man mycket så kommer det ofta frågor som är svåra att svara på, säger Jonas som tillägger att det riktigt roligt att spela i Leksand och inför den härliga hemmapubliken.
-Vilken skillnad mot ifjol! Då var det mer som träning än den här feststämningen.

Katharina Dalmalm