Hrivík inför BIF borta
Publicerad: 2020-03-06
Imorgon lördag väntar det fjärde och sista mötet för säsongen mot Brynäs IF när herrlaget beger sig till Monitor ERP Arena. Marek Hrivík hoppas att inställningen till matchen ska visa sig avgörande, och blickar fram emot förberedelserna inför direktkvalet.

Torsdagens hemmamatch mot Färjestad slutade som bekant med en poäng för Leksands del efter att värmlänningarna avgjort i förlängningen. Leksand stod dock för en bra insats spelmässigt och skapade en hel del vassa målchanser. Marek Hrivík vill även lyfta fram målvaktsspelet i matchen.
-Det var en bra match. Vi spelade bra som lag och hade en hel del bra målchanser. Brage spelade riktigt bra i målet och höll oss kvar i matchen genom några riktiga nyckelräddningar och gav oss chansen att vinna. Det var helt enkelt upp till oss att göra målen framåt, vilket vi inte lyckades med tillräckligt bra tyvärr.

Säsongens fjärde möte med Brynäs

För herrlagets del gäller det nu att lägga torsdagens match bakom sig och blicka framåt mot den kommande uppgiften i Monitor ERP Arena under lördagen. Marek Hrivík hoppas att kunna bygga vidare på spelet in i nästa match.
-Vi vet om situationen både vi och Brynäs är i, och att vi har mer att spela för än vad de har. Vi ska gå in i matchen med inställningen att ta tre poäng och se till att spela minst lika bra som vi gjorde mot Färjestad.

Att det redan står klart att det blir kvalspel för herrlaget, och att Brynäs missar play-in spelar ingen roll när föreningarna drabbar samman. Det är alltid heta matcher när lagen möts, och Marek Hrivík vill att inställningen för uppgiften är på topp.
-Vi har gjort bra matcher mot Brynäs, och det kittlar lite extra med rivaliteten mellan lagen. Som sagt, vi har mer att spela för i matchen, och jag hoppas att vi är mer redo och skärpta. Det är upp till oss att visa det.

Förberedelser inför direktkvalet

För Leksands del återstår tre matcher av grundserien i SHL innan ett uppehåll på drygt två veckor väntar innan direktkvalet till SHL startar. Förutom att fortsätta förbättra spelet under de återstående matcherna väntar även ett viktigt arbete att göra sig redo för kvalet under uppehållet som väntar.
-Största utmaningen är att behålla formen och vara redo för kvalmatcherna med tanke på att det är ganska lång tid mellan grundserien och direktkvalet. Det gäller att hålla igång händerna, kropparna och huvudena under uppehållet men framförallt hålla uppe matchtempot. Jag är säker på att våra tränare har en bra plan för att hålla igång laget och göra oss redo för kvalspelet, säger Marek Hrivík om fortsättningen.

Avslutningsvis, vem avgör mot Brynäs?
-Jag hoppas att det blir jag själv, säger Marek Hrivík.

Bäst odds på alla SHL-matcher hos SHL's huvudpartner Betsson, du hittar alla SHL odds HÄR

Richard Brasar