"Hade inte kunnat hamna mer rätt"
Publicerad: 2018-08-07
– Allt jag kunde tänka på var att jag inte skulle ramla, haha. Och när jag väl gled ut på isen kändes allt bara... underbart! Det säger nyförvärvet Ben O´Connor, som under måndagskvällens ispremiär mötte den blåvita publiken för första gången.

Den 30-årige engelsmannen har tillbringat större delen av karriären i sitt hemland. De senaste säsongerna just i det lag som han och hans nya lag ställs mot i helgens träningsmatcher - Sheffield Steelers.
– Haha, ja, det är lite lustigt faktiskt. Det känns nästan som att det var ödet att det skulle bli så här. Men det blir roligt att komma tillbaka, vi får väl hoppas att deras fans är snälla mot mig, menar Ben, som berättar att supporterkulturen i Sheffield påminner en hel del om den i Leksand.
– Även Sheffield har väldigt passionerade fans, och det brukar vara bra drag kring matcherna. Det kan nog bli två riktigt roliga träningsmatcher det där. Jag ser fram emot att spela, och hoppas att jag och mitt nya lag åker därifrån med två segrar.

Hur bra motstånd kan ni vänta er?

– Hockeyn i England är faktiskt mycket bättre än vad många tror. Framförallt på senare år har utvecklingen gått stadigt framåt. Ligan har verkligen höjt sig, och det finns flera riktigt skickliga spelare, menar Ben, som förra säsogen noterades för 53 poäng på 55 grundseriematcher.
Han säger själv att skottet är en av hans främsta kvalitéer på isen.
– Jag är en offensiv back med ett ganska bra spelsinne. Självklart gillar jag att göra poäng, men det viktigaste för mig är att jobba hårt och att hjälpa laget till framgång.

Ben har varit på plats i Leksand i ungefär en veckan och känner sig redan som hemma.
– Allt är väldigt nytt så klart, men det här känns redan som mitt andra hem. Jag trivs verkligen så bra, och det är inget jag bara säger. Alla här är så trevliga och hjälpsamma, och organisationen är så proffsig. Och själva miljön, vad säger man - wow! Det är så vackert här. Min fru och mitt barn flyttar hit till mig i september, men när jag har skickat bilder till min fru på hur det ser ut här, säger hon att hon vill komma hit direkt, haha.

Vad visste du om Leksand innan du kom hit?

– Jag har spelat med Joonas Rönnberg i England, "you know, big man, big smile", haha, en fantastisk människa och spelare. Han han har berättat om hur bra allting är här. Av det jag har sett hittills kan jag bara konstatera att han hade rätt. Jag trivs jättebra och hade inte kunnat hamna mer rätt.

Hur har de första träningspassen med laget varit?

– Jättebra. Det är riktigt högt tempo på träningarna, tuffare än vad jag är van med, men både jag och tränarna vet att det kommer att ta ett tag för mig att komma in i allt. Det känns jättekul att vara här, och jag är mer än redo att lägga ner det jobb som krävs.

Elin Broman