Ekberg om matchen i Småland
Publicerad: 2022-12-03
Trots att Leksand spelade bättre än i förra matchen blev det inga poäng borta mot Oskarshamn. Backen Tobias Ekberg skakar på huvudet åt de dråpliga situationer som sänkte laget till slut. – Det är hockey. Allt kan tydligen hända.

Efter två perioder stod det 2-2 och Leksand hade flera bra lägen att ta ledningen. Då får Oskarshamn 3-2 genom ett självmål.
– Det är verkligen olyckligt, säger Tobias om händelsen som inträffade bara minuten innan 4-2.
När Tobias lag ska jaga reducering får Justin Kloos en utvisning för att hans klubba hamnat i målvaktens mask. Återigen otur.
– Jo, det är mycket som går emot oss, men vi måste hålla humöret uppe och försöka hitta nya vägar framåt, säger tjugoåttaåringen.

Äntligen ett powerplaymål

Tobias tycker att det ändå finns positiva saker att ta med sig efter lördagens match. Att det äntligen blev mål i powerplay till exempel. Ett mål som firades ordentligt av Matt Caito och resten av laget.
– Det var en skön känsla att den nollan försvann, säger Tobias.
Han fick själv fira på isen vid 1-2. Jesper Kandergård slog pucken i mål på en retur.
– Ja, vi blev väldigt glada. Sen kanske det blev lite väl mycket firande, tycker Tobias som damp i isen när lagkompisarna skulle kramas.

Inte tillräckligt effektiva

Fortfarande är det ett problem att Leksand inte gör tillräckligt med mål.
– Det är jobbigt. Men vi måste ta med det positiva. Vi försöker hitta lägen för att vinna.
Tobias säger att han inte brukar titta på tabellen. Att det inte finns någon mening med det eftersom han inte kan påverka vad andra lag gör.
– Försök att inte vara oroliga. Det kommer att vända, hälsar han till oss supportrar.

Mer speltid

I början av säsongen fick Tobias begränsat med speltid och till slut blev han utlånad sju matcher till Linköping. Något som fick en positiv effekt. Tobias har spelat mycket mer sen han kom tillbaka och ligger på plus fem i plusminusstatistiken.
– Jag kämpar hårt för att få istid. Och jag tycker att jag tar kliv framåt för varje match.

Katharina Dalmalm