Hedberg inför LHC borta
Publicerad: 2019-01-15
Damlaget
– I matchen mot HV71 gjorde vi rent ut sagt en riktigt dålig insats. Mot Linköping ska vi studsa tillbaka igen och visa att vi förtjänar en plats bland de fyra första. Det säger damlagets tränare Uffe Hedberg inför onsdagens bortamatch mot tabelltrean Linköping.

Inför mötet ligger Leksand på en fjärdeplats i tabellen, efter 57 poäng på 30 matcher. Linköping är trea på 63 poäng, och nedanför Leksand jagar HV71 på 55.
– Vi har sex matcher kvar nu, så visst är det viktiga poäng som står på spel, menar Uffe, vars lag givetvis siktar på att ligga kvar på en topp 4-placering, och därmed få en hemmaplansfördel när slutspelet drar igång.
– Jag tycker att vi har spelat jämnt mot alla lag i serien, och vi har visat att vi kan slå alla. Vi har även skaffat oss ett bra utgångsläge inför resten av serien, och ser man till det som återstår tycker jag att vårt schema ser ganska bra ut. Fyra av sex matcher spelar vi till exempel på hemmais, samtidigt som jag tycker att det finns flera lag som har ett betydligt tuffare schema.

Söndagens hemmamatch mot just HV71 slutade med en tung förlust med 0-3. Detta efter en blåvit insats som Uffe klassar som en av de sämre denna säsong.
– Den var inte bra alls, och extra tungt att vi inte tog chansen när vi väl kunde gå ifrån HV lite i tabellen.

Var det just därför det gick dåligt tror du?

– Nej då, jag tror faktiskt inte att det var nerver som spelade in. Vi har så pass många rutinerade spelare i det här laget, så det ska inte vara någon fara med den biten.

Bortsett från den matchen, hur tycker du att formen har verkat efter juluppehållet?

– Bra! Jag tycker att vi har hittat tillbaka till den fina form som vi hade tidigare under säsongen. Speciellt matchen mot Brynäs tycker jag var riktigt bra. Framförallt försvarsspelet tycker jag har varit väldigt bra, av forwards tycker jag fortfarande att vi har mer att hämta.

Tränare Hedberg berättar att han kommer att göra en del förändringar i laget till onsdagens bortamatch.
– Jag vill testa lite olika grejer, så det blir nog några ändringar i kedjorna. Exakt vad får vi se.

Vad blir avgörande för att ta tre poäng?

– Det har varit jämnt som sjutton mellan oss och Linköping den här säsongen, och det blir det säkerligen även denna gång. En avgörande faktor är att vi ser till att vara med från start, och behåller fokus i 60 minuter.

Elin Broman