Vinst i sista grundspelsmatchen
Publicerad: 2020-02-16
Damlaget
Det blev en bra avslutning för damerna i den sista matchen innan slutspelet drar igång. SDE besegrades på övertid med 4–3. – Nu har vi en bra känsla inför kvartsfinalen på onsdag, säger Kajsa Armborg som gjorde det avgörande målet.

När slutsignalen gick i Tegera arena i går var det Leksand som stod som segrare. Laget hade besegrat SDE med 4–3 efter en jämn match.
– Första perioden var riktigt bra, vi kom ut med hög fart och bra intensitet. Med tanke på hur spelet såg ut mot AIK i fredags kändes det väldigt skönt att vi kunde spela så. I andra perioden släpper vi in dem i matchen, men kommer tillbaka i tredje, säger Kajsa Armborg.

Långt byte gav avgörande mål

Det var hon som gjorde det avgörande målet. Det kom i förlängningen när lagen körde tre mot tre. Efter en tappad puck och en riktigt lång backcheck ville hon egentligen åka till båset och byta, men det blev något annat istället.
– Vi kom i en två mot en-situation och jag letade efter ett läge att passa tillbaka, men det kom aldrig. Jag försökte hitta en lucka istället och lyckades trixa in den. Jag blev jätteglad så klart, men nästan mest glad över att jag inte behövde spela mer. Jag var helt slut efter det där bytet, haha!

"Skönt vara underdog"

Gårdagens resultat innebär att Leksand hamnade på åttonde plats i tabellen och därför får möta överlägsna seriesegrarna HV71 i kvartsfinalspelet som börjar på onsdag. Det är inget snack om vilka som är favoriter, men Kajsa Armborg tror att hon och resten av laget kan skrälla.
– Det är alltid skönt att vara underdog. Jag vet att det är få som tror på oss, men jag tänker att det är bra om HV känner sig för avslappnade. De är ett lag som gillar att trixa mycket, de väljer ofta ett pass för mycket. Så vi har absolut chansen.
Vad ska man se upp med när det gäller HV71?
– De har många bra femmor och många som kan bjuda upp, så det är svårt att peka ut enskilda spelare. De är starka överallt.

Vill se enkelt och noggrant spel

De blåvita vapnen i kvartsfinalen handlar enligt Kajsa Armborg om de klassiska: enkelhet, noggrannhet och tålamod. Hon menar också att den här säsongens upplaga av Leksand hämtar styrka hos varandra eftersom man är en sådan stark grupp.
– Det är då vi spelar som bäst. Så för oss gäller det att gå på de chanser vi får och alltid vara på rätt sida.
Till sist, hur känns det att slutspelet nu äntligen drar igång?
– Det ska bli jättekul. Vi är en stark grupp i år, med högt i tak och bra stämning, så nu gäller det att leva i det här och njuta av det.

Elisabet Wahl