Lian om matchen mot Klagenfurt
Publicerad: 2021-11-16
Backen Lian Bichsel var äntligen tillbaka på is efter ett långt skadeuppehåll. – Jag har inte ont och det var roligt att spela igen.

Den sjuttonårige schweizaren skadades i en tidigare CHL-match, men efter mycket rehabträning var det äntligen dags för spel igen. Lian var uppsatt som sjundeback, men i och med att Patrik Norén utgick på grund av skada fick Lian mer speltid. Tog du Patriks plats rakt av?
– Nä, vi ändrade om en del så jag spelade med (Jonas) Ahnelöv istället.

Lite ringrostig

Lian pratar helst tyska eller engelska. Men det märks att han även plockat upp en del svenska ord.
– Haha, jo jag vet vad ringrostig betyder. Det kändes tufft i första bytet, men sen blev det lättare och lättare, säger Lian som kom in i spel i andra perioden.
Då hade Klagenfurt precis gjort 2-0 på en kontring. Lian tycker att det märktes på honom och även på lagkompisarna att det varit ett landslagsuppehåll.
– Vi har tränat hårt de senaste dagarna och det var länge sen vi spelade match.

Vad säger du om matchen?
– Det var tufft att spela här i Österrike, säger Lian.
Det går att läsa mellan raderna att han tycker att hemmalaget fick en del domslut med sig.

Det kändes som att ni startade matchen bra, men att energinivån gick ner ju längre matchen led?
– Jo, det stämmer. Vi hade chanser, men gjorde inte mål. Det var klart frustrerande, tycker Lian.
Han vet att det blir en tuff, men inte omöjlig, uppgift att vända på det här i returmötet nästa tisdag i Tegera.
– Då är det vår hemmaplan och svenska domare. Men vi måste spela bättre än så här för att vinna.

Roliga SHL-matcher väntar

Innan den andra åttondelsmatchen ska herrlaget spela mot Brynäs borta på torsdag och hemma mot Skellefteå på lördag. Lian hoppas så klart att han får spela då.
– Det är inget sagt än om det blir J20 eller SHL, säger Lian och det hörs på honom att ett fullsatt derby lockar en hel del.

Katharina Dalmalm