Olsson styr skutan
Publicerad: 2021-04-09
Damlaget
Lagbygget inför säsongen 2021/2022 fortsätter att fyllas på, och det står nu klart att Mathias Olsson tar över som ny huvudtränare för föreningens SDHL-lag. Kontraktet med Olsson sträcker sig över de kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2023/2024.

Mathias Olsson är född och uppvuxen i Leksand, och spelade som ungdomsspelare och junior för Leksands IF. Efter juniortiden blev det spel för Häradsbygdens SportSällskap innan fyra säsonger väntade som spelare på Småländsk mark i Vimmerby HC och Virserums SGF. Inför säsongen 2009/2010 återvände Olsson sedermera till Dalarna då tränaruppdraget för Borlänge HFs J18-lag tog vid. Mellan 2010-2016 kombinerade Olsson spel i Häradsbygdens SportSällskap med tränaruppdrag för Leksands IF J18, IFK Ore, Hudiksvalls HC, Kramforsalliansen och Häradsbygdens J20-lag. Sedan säsongen 2016/2017 har Olsson satsat fullt ut på ledarkarriären och har under den tiden varit huvudansvarig för Leksands IF U16 och Häradsbygdens SS a-lag.

Under säsongen 2020/2021 anslöt Mathias Olsson till Leksands IF på nytt för att tillsammans med Anton Bokull leda föreningens SDHL-lag då den tidigare huvudtränaren Lars Stenmark tvingats sjukskriva sig från sin tjänst. Från och med säsongen 2021/2022 blir nu Mathias Olsson huvudtränare för SDHL-laget. Det nyskrivna kontraktet med Olsson gäller över de kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2023/2024.

Mathias Olsson om sin nya roll som huvudtränare från Leksands IF Dam:
-Det känns otroligt inspirerande och det ska bli riktigt roligt att få komma igång igen. Jag vill verkligen få komma igång och se utvecklingen på tjejerna från fysen till isträningen och hela den vägen. Jag ser fram emot att få sätta det nya konceptet och det känns verkligen som en nystart.

Alexander Bröms om att rekrytera Mathias Olsson som huvudtränare:
-Mathias är en skicklig pedagog som är duktig på att skapa relationer samtidigt som han är en kravställare. Han vill ta ansvar som ledare och jobba med utveckling vilket jag värdesätter.
I det läget vi befinner oss i just nu är kontinuitet ett ledord och därför ser jag fram emot att få jobba med Mathias under dem kommande tre åren.

Richard Brasar