Haukeland och fem målskyttar fixade tre poäng
Publicerad: 2017-01-19
Intervju
Leksands målvakt Henrik Haukeland är högst delaktig i kvällens vinst mot Linköping. Han blev också vald till matchens lirare och matchens krigare . – Det var en kul match och jag fick en hel del att göra.

Linköping kom till Tegera med bra självförtroende och många vinster i bagaget. Men Leksand har bara förlorat en hemmamatch på de sju senaste och spelarna gillar sin hemmapublik. I mitten av första perioden gör Johan Porsberger 1-0 efter att Jon Knuts skjutit och Linköpings målvakt lämnat en retur. En stund senare får Linköping chans i powerplay, men Leksand fortsätter att vara hundraprocentiga i numerärt underläge.

– Vi har lagt lite mer fokus på den spelformen och vi har gjort några ändringar, säger Henrik som inte vill avslöja för mycket om hemligheten bakom succén.

Det känns som att både du och Atte Engren har ett bra samspel med backarna nu?

– Ja, vi jobbar dagligen på det. Det är inte perfekt, men mycket bättre.

Bara ett insläppt mål

Idag innebär det att LHC bara gör ett mål trots flera vassa chanser. Det krävdes spel i fyra mot fyra för att överlista Henrik.

– De har skickliga spelare så de fick snurr på oss. Och så gör de mål i det bytet tror jag, säger Henrik som är nöjd med hur det egna laget kom igen spelmässigt och inte lät LHC ta över. Precis som publiken var Henrik imponerad av lagkompisarnas mål.

– Det var några individuella prestationer och så var vi bättre än LHC idag helt enkelt.

Fem olika målskyttar

För trots att Linköping är ett skickligt lag var det här Leksands match. Och det var fyra mycket snygga mål och en kasse som kämpades in som fastställde slutresultatet 5-1. Leksands forward Johan Porsberger är klar på vem som gör matchens vackraste mål.

– Olofsson! Det var en ruggig prestation!

Det är bara att hålla med om det. Johan Olofsson lurar en back och sätter pucken i krysset till 3-1. Kanske ett av säsongens snyggaste mål. Men när det gäller målgester så vinner nog Porsberger med sin kajaktur, eller?

– Jajamen! hälsar han.

Backarna ordnade frilägen

Backen Markus Lauridsen sätter 2-0 på egen hand och ännu en back ska göra mål. Ben Youds kommer i en två mot nolla och skjuter själv istället för att passa. Ett bra val ska det visa sig.

– Man behöver inte passa när man gör så där, säger Haukeland om målet.

Sondre Olden avslutar målfesten med att slå in 5-1 när Oskar Lang kämpat fram pucken till mål.

Match på lördag

Nu väntar en spännande match på Hovet mot Djurgården. En chans att hämta in fler poäng på Örebro ovanför kvalstrecket. Är det nervöst?

– Nä, inte mer än andra matcher. Det ska bli kul, säger Haukeland glatt.

Katharina Dalmalm