Stiko Per klar för LIF-kryssningen
Publicerad: 2022-04-28
LIF-kryssningen
– Publiken kan förvänta sig ett väldigt drag, och att vi tillsammans skapar den "positiva sektstämning" som bara en båt full av leksingar kan göra. Det säger Stiko Per Larsson som nu är klar för sommarens LIF-kryssning.

stikoperlarsson.com beskrivs Stiko Per som "en sjungande låtskrivare, vars musik är sprungen ur den akustiska rocken, färgad med en smula folktradition. Texterna vill fånga det vackra i det enkla. En unik röst, historier och sånger om kärlek och kamratskap i ett vankelmodigt land."
För Leksandspubliken behöver han dock troligtvis ingen närmare presentation.

Kryssningsveteran
Stiko Per har varit med på samtliga LIF-kryssningar hittills och beskriver upplevelsen till havs så här:
– Till en början var man ju mest förvånad över att en sån här grej ens gick att genomföra, men därefter steg förväntningarna för varje gång - och jag har aldrig blivit besviken! En LIF-kryssning är verkligen något utöver det vanliga, och det är svårt att beskriva stämningen ombord för någon som inte har upplevt den själv. Det är som att vara i ett stort rum som är fyllt av vänner och bekanta som man kanske inte träffar så ofta, men som man ändå har så mycket gemensamt med. Det är helt otroligt.

Fullt upp

Under årets kryssning kommer Stiko Per att bjuda på tre framträdanden, eller som han själv formulerar det: "tre olika typer av extas". En konsert på kvällen dag 1, och en lugnare variant i pianobaren under hemresan dag 2. Utöver detta kommer han även att spela låten Bröder i samband med spelarpresentationerna under dag 1.
– Just låten Bröder har ju haft en liten paus i arenan, så det ska bli extra kul att spela den inför alla leksingar igen. Vem vet, kanske kommer den tillbaka till Tegera Arena någon gång framöver, och då hoppas jag att den ska skapa samma tryck i arenan som den brukar göra på båten.

Vilket är ditt favoritminne från LIF-kryssningarna hittills?
– Det finns många, men ett av dem måste vara när jag framförde Bröder tillsammans med Jesper Ollas på gitarr, det var riktigt roligt.

Vem av spelarna tar du med dig på scenen denna gång?
– Haha oj, jag måste nog fundera lite på den. Det känns som att jag måste reka lite… Men Jesper Ollas är ju fortfarande kvar i föreningen, så jag kanske ska kolla med honom först.

LIF-kryssningen 2022 går av stapeln den 25 augusti och hittills har drygt 1300 passagerare bokat sin plats. Stiko Per skickar följande hälsning till alla leksingar:
– Jag hoppas verkligen att vi ses på båten. Det är en fantastisk upplevelse som man inte vill missa!

Härlig blandning

Leksands IF:s marknadschef Patric Skoglund ser fram emot att se Stiko Per och alla andra artister på båtscenen.
– Det kommer att bli en fantastisk resa tillsammans med alla leksingar. Fler artister kommer att presenteras inom kort, och det blir en härlig blandning av artister för att stämningen på båten ska bli så bra som möjligt. Stiko Per är ju den artist som har varit med på samtliga kryssningar och det känns otroligt roligt att han är med även i år. Det hör kryssningen till, säger Patric, som även passar på att skicka med en hälsning gällande låten Bröders vara eller inte vara i Tegera Arena:
– Vi i föreningen har en bra dialog med Stiko, oavsett om det handlar om kryssningen eller om låten Bröder i arenan. För att göra låten och artisten värdig i arenan krävs det att man jobbar med just den biten kontinuerligt på olika sätt. Väldigt många supportrar och stora delar av publiken tyckte till exempel att låten låg på fel ställe i introt och det är något som vi tillsammans får se över. Vi har en bra dialog kring vad som ska göras och inte ska göras.

Följ med på kryssning!

Läs mer om LIF-kryssningen och boka din plats HÄR!

Elin Broman