Moa Viklund inför Djurgården
Publicerad: 2021-02-20
Damlaget
Nu återstår det två matcher av säsongen för Leksands damer. I morgon väntar Djurgården på bortais. – Det gäller att vi kliver ut och är med till 100 procent, säger Moa Viklund.

I morgon söndag sätter sig det blåvita damlaget på bussen och åker till Stockholm för att möta tabellfyran Djurgården. Matchen skulle ha spelats strax före landslagsuppehållet, men blev inställd på grund av coronasmitta i huvudstadslaget. En smitta som gjort den här säsongen mycket speciell att spela.
– Det har varit tråkigt att det inte varit som vanligt, inga arrangemang och ingen publik på läktaren. Och det tog en liten stund innan man kom in i alla rutiner vi måste göra och hur man ska bete sig, berättar Moa Viklund för hemsidan.
Matchen i morgon är den första på länge för henne och de andra eftersom SDHL pausades på grund av landslagsuppehåll. – Vi har tränat på som vanligt. Fokus har legat på hur vi ska sortera ut olika spelsituationer.

Rüegg tillbaka

Under landslagsuppehållet har laget blivit allt mer skadefritt. Även schweiziskan Dominique Rüegg som varit långtidsskadad är tillbaka på is.
– Det har varit riktigt kul att se henne på träningarna. Jag vet inte säkert om hon kommer att spela mot Djurgården, men det var väldigt kul att ha henne tillbaka.
Vad är Djurgårdens största styrkor som lag?
– De är väldigt snabba i omställningarna. Det gör att de bygger upp anfallsspelet och kommer in vår zon där vi inte vill ha dem. De är ett jämnt lag, med många bra spelare, men det är Andrea Dalen som är deras stora stjärna.

Tror på Hanna Sköld

För att plocka poäng i matchen menar Moa Viklund att det är viktigt att det egna laget håller sig till sin gameplan och inte avviker från den strategi och taktik man kommit överens om.
– Det har ju varit ett längre uppehåll nu, men det gäller att alla är med och att alla vet vad de ska göra. Vi måste kliva ut och vara med till 100 procent.
Vem av dina lagkompisar gör flest mål mot Djurgården?
– Jag tror Hanna Sköld sätter dit några.

Matchen mot Djurgården spelas i morgon söndag 13.00 på Hovet i Stockholm.

Elisabet Wahl