Ekberg om matchen mot Timrå
Publicerad: 2022-02-17
Backen Tobias Ekberg säger det som de flesta i Tegera Arena säkert tänker efter förlusten mot Timrå. – Det är inte acceptabelt att de är bättre än oss i 60 minuter.

Det blev ingen femte raka hemmaseger för Leksand. Spelarna fick se Timrå komma in med mycket mer kämpaanda och vilja.
– Det är en inställningsfråga. Jag kände i första bytet att de var mycket mer hungriga än oss. De satte sina passningar och det var nog synligt för alla att det inte gick att känna igen oss, säger Tobias besviket.

Inget roligt rekord

I mitten av första perioden slår Leksand och Timrå rekord när det blir fyra mål på 40 sekunder. Tobias är måttligt nöjd med att vara med o göra historia.
– De gör ju tre. Man hinner inte tänka så mycket utan försöker bara skita i det. Sen gäller det att försöka skapa energi för nästa byte i stället, säger Tobias om tankarna kring målkaoset.

Finns det något positivt att ta med sig från den här matchen?
– NEJ! Eller jo, att Alex gjorde mål. Han förtjänar det alla dar i veckan. Han har suttit lite åt sidan, men kämpat på. Så det är så roligt att han hänger dit den, säger Tobias om den unge backen Alexander Lundqvist som mycket snyggt reducerade till 3-4 i slutet av andra perioden.

Ångrar inte flytten från Stockholm

Tjugofem matcher har det hunnit bli för Tobias som kom till Leksand från Djurgården i höstas. Och han är tydlig med att det var ett bra beslut att flytta till Dalarna.
– Jag trivs jättebra. Jag ångrar inte en sekund att jag bytte och att jag köpte ut mig. Den här gruppen ger mig energi och ett leende på läpparna även när det går dåligt.

Ny hemmamatch på lördag

På lördag är det dags för ännu ett desperat gäng från botten av tabellen. Blir det samma resultat när Malmö kommer till Dalarna?
– Nej, det är jag säker på. Dels spelar de lite annorlunda, dels vill ingen återupprepa det här, säger Tobias bestämt.

Katharina Dalmalm