Seger och förlust för J18
Publicerad: 2017-11-05
J18
LIF J18 inledde matchveckan med att besegra serieledande Färjestad med 5-3, och avslutade densamma med en 1-3-förlust mot Örebro. – Tungt att förlora i dag, men ser man till hela veckan får vi kanske ändå vara nöjda med att ha tagit tre poäng, summerar tränaren Patrik Andersson efter söndagsmatchen.

I och med matchen mot Leksand förlorade Färjestad lagets första match för säsongen.
– Precis, så det var en väldigt skön seger så klart.
Det var gästerna Färjestad som inledde målskyttet i den matchen, men leksingarna kvitterade i slutet av den första perioden, och gick sedan ifrån till 3-1 när halva den andra perioden var spelad.
I mitten av period nummer tre var ställningen 3-3, men två mål av Dennis Finn-Olsson innebar att leksingarna till slut tog hem segern med 5-3.
– Det var en ganska jämn match, men jag tycker nog ändå att vi var lite bättre än Färjestad i den matchen. Vi gjorde det bra, konstaterar Pata, vars lag sakta men säkert verkar ha rest sig efter den något tyngre säsongsinledningen.
– Jag tycker att vi efter Valbo-matchen har blivit bättre och bättre och tagit steg framåt hela tiden. Det har sett mycket bättre ut. Tyvärr kom det ett litet bakslag i dag, menar Pata, och syftar på söndagens förlust mot Örebro.

Vad tror du ledde till att ni förlorade den matchen?

– Dels ska man ju komma ihåg att vi hade väldigt olika lag idag, jämfört med när vi mötte Färjestad. Mot Färjestad hade vi flera spelare med som brukar spela med J20, och nu mot Örebro hade vi två spelare som egentligen hör till U15. De gjorde det bra, absolut, men det märks ändå att vi hade ett lite tunnare lag i dag.
– Sen om man ser till matchbilden tycker jag att vi ger bort matchen lite i den första perioden. Vi spelade inte alls som vi hade pratat om att göra, och när de tar ledningen med 2-0 blir det självklart lite uppförsbacke.

Men ni vinner ändå andra perioden med 1-0?

– Ja, i den perioden blir det nästan lite ombytta roller. Hade vi börjat matchen så, kanske slutresultatet hade sett annorlunda ut också.
I den tredje perioden kopplade dock hemmalaget greppet om matchen igen, och vann den med 1-0. Skotten vann man med klara 16-3.
– Det hände inte mycket alls för oss i den perioden tyvärr, de var starkare än oss helt enkelt. Tungt med en förlust, men ser man till hela veckan får vi ändå vara nöjda tycker jag. Vi är på gång.

För LIF J18 väntar nu ett matchuppehåll fram till den 16 november, då hemmamatch mot Valbo står på schemat.

Elin Broman