Roséns andra SHL-match
Publicerad: 2020-10-22
Isak Rosén gjorde sin andra SHL-match i bortamatchen mot Luleå. Även om matchbilden var jämnare än 2-5 så vann hemmalaget nog rättvist till slut. – Vi gör ändå en bra match, säger sjuttonåringen efteråt.

Isak går andra året på hockeygymnasiet i Leksand. Favoritämnet, förutom hockeyn, är engelska, något som kanske kan vara bra att kunna i NHL?
– Jo, kanske, säger Isak med ett skratt.
Den unge junioren spelar mest med klubbens J20-lag där han gjort nio poäng på nio matcher.

Varför fick du chansen i herrlaget nu?
– De känner väl mig som en skicklig spelare tror jag, säger Isak som fick spela en SHL-match redan förra säsongen.
Hur var det att spela ikväll?
– Det var skitkul!

Drömmer om NHL och Leksand

Precis som de flesta stora talanger drömmer Isak om spel i NHL så småningom.
– Det vore så klart inte helt fel att få spela i Leksands herrlag heller, säger Isak vars pappa Roger och farbror Johan båda spelat i Leksand.

Nära reducering

Matchen i Luleå då? Det var ingen dålig insats av masarna och det fanns chans till en reducering till 2-3 i sista perioden.
– Vi hade inte marginalerna med oss där. Pucken kunde lika gärna gått in, säger Isak och suckar.
Han fick till slut se två mål från sitt lag i kväll. Otto Paajanen satte sitt första mål i Leksandströjan till 1-3. Och Jonas Ahnelöv gjorde sitt första för säsongen. Även det kom i powerplay.
– Vilket snyggt mål! Det är fin passning från (Nils) Åman först och sen gör Jonas en fint och styr in pucken mellan målvaktens ben, säger Isak glatt.
Just Åman är Leksands bästa lirare ikväll enligt juniorkompisen.
– Han hade många snygga passningar som kunde blivit något.

Katharina Dalmalm