Lägesrapport - Mikael Karlberg
Publicerad: 2017-07-14
Två veckors semester har snart passerat, men bara för att det är semester betyder det inte att den sportsligt ansvarige Mikael Karlberg kan koppla av helt. Bakom kulisserna tuffar nämligen arbetet på som vanligt, men kanske i ett något lugnare tempo. Leksandsif.se träffade Challe för att kolla läget, och fick bland annat höra hur han ser på framtiden för föreningens juniorer.

Hur har sommaren varit så här långt Micke?

– Den har varit bra. April och maj har varit hektiska, men nu känns det som det har lugnat ner sig lite. Vi har fått klar truppen till herrlaget, vilket känns riktigt bra, och just nu har spelarna semester och individuell träning på valfria platser i världen.

Senaste veckorna har det hänt en del gällande våra juniorer. Hur går dina tankar gällande Hugg, Drozg, Bemström och Själin?

-Att Hugg skulle ta klivet över, och försöka slå sig in till NHL via juniorligan, var ingen överraskning för mig. Vi har fört diskussioner om detta sedan i våras, och det var Rickard som kom till mig och ville ha mina åsikter och tankar kring vad som var bäst för hans utveckling. Beslutet har vuxit fram ju mer vi har diskuterat, och jag tror helt ärligt att han gör rätt i att åka över. Min grundfilosofi handlar om ödmjukhet och ärlighet. Vi vill ha unga spelare som drömmer om att få chansen att spela i NHL, och när de väl får möjligheten vill inte jag/vi stå vägen för deras drömmar. Skulle inte spelarna ta sig in hela vägen, så tror och hoppas jag att vi kan få tillbaka dem till klubben så att vi kan fortsätta att utvecklas tillsammans.

Jan Drozg draftades av Pittsburgh Peguins?

-Ja, vi ville skriva ett tvåårskontrakt med Jan förra säsongen, men han gjorde klart tidigt att han bara ville ha ett år. Vi förstod då att hans plan var att åka över när han blev draftad, vilket han nu blev, och vi kan bara önska Jan lycka till med spelet i Shawinigan Cataractes i QMJHL (kanadensiska juniorligan).

Calle Själin draftades av New York Rangers?

-Själin ringde dagen efter draften och berättade att han ville åka på campen, och som jag sade tidigare tror jag att det är enormt utvecklande för grabbarna att få testa en vecka med klubbar. Själin hade anbud från SHL-klubbar innan han kom till oss, men har varit öppen om sina mål, och han tror själv att spel i Leksand kommande säsong kommer vara nyttigt för hans utveckling, menar Challe, och tillägger: -Vi har fått tre killar draftade, och Hugg som kapten i U18-landslaget, och jag ser det som ett otroligt bra kvitto på den utbildning vi har här i klubben. Jag är övertygad om att fler spelare kommer draftas i framtiden.

Mikael Karlberättar kommer även med den glädjande nyheten att den också draftade juniorforwarden Emil Bemström har skrivit ett a-lagskontrakt med LIF.

-Emil har precis skrivit på ett a-lagskontrakt och att han skulle gå i draften var väntat. Vi har hela tiden haft bra kontakt med Emil och det har aldrig varit på tal att han skulle åka över tidigt. Han ringde faktiskt mig dagen efter draften och frågade om han fick åka över på campen med Columbus, och jag tror det är nyttigt för Emil (precis som Själin) att åka över och mäta sig i den miljön och fyllas av inspiration inför den kommande säsongen.

Vad har du för tankar om Emil inför den kommande säsongen i Leksand?

-Emil har ett grymt skott och är riktigt bra över hela isen. Det kommer verkligen att bli kul att se honom på seniornivå. Jag tror att han kan bli en joker för oss.

Och avslutningsvis, hur ser resten av ”semestern” ut?

-Jag kommer att spendera så mycket tid jag kan med min familj, och har jag tur kommer det även att bli lite golf om vädret tillåter. Mina tankar och funderingar har inte riktigt tagit semester och i dem finns det en rejäl längtan till säsongen, och revanschlusten är större än någonsin. Vi skall ta tillbaka det som tillhör oss, en plats i SHL!

Claes Thirus