Förlust i derbyt mot Brynäs
Publicerad: 2019-09-20
Damlaget
Matchen mellan Brynäs stod och vägde. Då kom två riktigt tunga mål i baken när de blåvita hade powerplay. – Vi spelar helt okej, men möter ett duktigt och skridskostarkt lag, säger målvakten Julia Nilsson efter kvällens förlust med 2–6.

När Leksand mötte Brynäs på försäsongen slutade det med en klar seger för Gävlelaget. Det var dags för revansch med andra ord.
– Inför matchen pratade vi om att verkligen spela i 60 minuter och åka mycket skridskor. Vi vet ju ungefär hur de spelar så vi visste vad som var viktigt, säger Julia Nilsson.
Och matchen började bra. Efter drygt fyra minuter satte Hanna Sköld 1–0. Brynäs kvitterade visserligen några minuter senare, men Julia Nilsson var ändå nöjd med inledningen av matchen.
– Vi spelade väldigt bra. Vi var med i matchen och höll upp tempot.

Två tunga mål för Brynäs

Andra perioden blev målrik. Först tog Brynäs ledningen innan de blåvita kunde kvittera genom nyförvärvet Betty Jouanny. Där stod matchen och vägde och när Leksand fick powerplay några minuter senare tänkte nog många att ett det luktade hemmaledning.
Men istället lyckades Brynäs göra mål. Och inte nog med det, precis före periodpausen kom ytterligare ett mål för Gävlelaget trots att det var Leksand som återigen spelade powerplay.
– Vi hade en hel del otur där. Vid första målet var det ett backskott som tog på ett benskydd, studsade till och så fick de ett friläge. Det andra var en två mot etta som egentligen inte borde bli så farlig när vi spelar powerplay.
Vad hinner man tänka som målvakt när det blir den där typen av frilägen?
– Jag tänkte nog inte så mycket utan ville gå ut och möta och försöka mota pucken, men den går in under min stöt.

"Inte så långt ifrån"

I tredje perioden fortsatte Leksand att kämpa på, men luften och orken hade försvunnit till viss del. Brynäs gjorde ytterligare två mål och matchen slutade 6–2 till Gävlelagets favör.
– Jag känner ändå att vi inte är så långt ifrån. Det stod 2–2 länge och jag tycker inte att de utklassade oss på något vis. De har skickliga spelare och vi skulle behöva en del flytmål. Hade vi gjort mål där i våra powerplay hade det blivit en helt annan match.
Ni har fått en ganska tuff start på serien. Hur tänker du kring det?
– Det är klart det är deppigt efter matcherna. Men jag tycker vi bryter ihop och kommer igen. Jag har så många härliga lagkamrater och det känns ändå okej.
Du gjorde många viktiga räddningar i dag. Vad tycker du fungerade bäst i ditt spel?
– Svårt att säga, men kanske att jag hela tiden försöker visa lagkompisarna att jag gör mitt yttersta och att jag inte hänger med huvudet även om det blir mål bakåt.
Kvällens match var den enda för Leksand den här helgen. Nu väntar en veckas träning innan det är dags för match mot Djurgården på bortaplan nästa lördag.
– Vi slog dem på försäsongen och om vi fortsätter att jobba så här i 60 minuter tror jag det blir tre poäng till oss.

Elisabet Wahl