Förlust mot AIK
Publicerad: 2019-02-27
Kvällens hemmamatch mot AIK slutade med förlust efter att Leksand tappat en tvåmålsledning.

Det var gästande AIK som inledde matchen bäst och skapade flera farliga lägen, men Jonas Arntzen stod emot bra och gjorde ett par riktigt fina räddningar inledningsvis. Trots detta så var det Leksand som tog ledningen i matchen efter att Johan Porsberger skickat pucken mot mål som i sin tur studsade via en AIK-klubba och in. Innan första perioden var över hann Johan Porsberger med att näta ännu en gång, denna gång med ett ruskigt skott upp i nättaket efter en fin passning från Linus Persson.

Leksand ryckte upp sig till andra perioden och spelade stabilt bakåt samtidigt som flera skarpa målchanser skapades framåt, men tretton minuter in var det gästernas tur att göra mål som från ingenstans. Direkt efter reduceringen var Martin Karlsson ytterst nära att öka på ledningen på nytt, men 2-1 höll sig perioden ut.

En minut in i tredje perioden kvitterade AIK i powerplay och matchen var därmed tillbaka i jämnt läge. Efter fem minuter skedde en otäck tackling på Calle Själin som tyvärr fick ledas av isen skadad, och inte långt därefter tog gästerna ledningen för första gången i matchen. Leksand försökte att komma ikapp och ta matchen till förlängning med att plocka målvakten, men istället för en kvittering kom 2-4 i tom kasse och AIK vann matchen.

För Leksands del väntar bortamatch mot Tingsryd på fredag.

Arvid Yngvesson