Damerna vann över Göteborg
Publicerad: 2021-01-30
Damlaget
Det blåvita damlaget tog tre poäng hemma mot Göteborg. Tuva Kandell inledde målskyttet med sitt första fullträff för säsongen. – Jag vet inte riktigt om jag siktade, men det fanns bara en lucka och den hittade jag, säger hon efter matchen.

Leksand kom ut i den här matchen med hög fart och siktet inställt på mål. Så det var egentligen inte så konstigt att det bara tog 1 minut och 25 sekunder innan de blåvita hade nätat bakom gästernas Frida Axell.
– Det var mitt första byte, jag fick den uppe vid blå och hann tänka nu ska jag inte skjuta i block. Jag såg hela vägen hur den gick in, säger backen Tuva Kandell.
Det var ditt första mål för säsongen, är det något du tänkt mycket på?
– Nej, inte så mycket. Det är alltid viktigare hur det går för laget, men det är så klart alltid skönt att göra mål och kunna bidra.

Sköld satte sista målet

Göteborg kunder visserligen kvittera några minuter senare, men det kändes ändå som det var Leksands match. Men sedan började spelet svaja, Göteborg tryckte på och Leksand lyckades inte riktigt med sitt powerplay, trots att man spelade i fem mot tre.
– Jag vet inte riktigt vad som hände, vi slog av på tempot och blev nedpressade i vår försvarszon ganska länge.
Några minuter in i andra perioden tog Leksand ledningen igen och lyckades hålla ett hårt kämpande Göteborg ifrån sig. När Hanna Sköld kunde sätta 3–1 med några minuter kvar av matchen stod det klart att samtliga tre poäng skulle stanna i Dalarna.
– Göteborg är ganska svåra att möta. De har inte alltid en tydlig spelidé, men de kör på och kämpar väldigt hårt.

Nio poäng upp till AIK

I och med segern i dag lever det där hoppet om slutspel fortfarande. Leksand har fyra matcher kvar att spela och nio poäng upp till AIK.
– Det är så klart det vore häftigt om vi gick till slutspel, men det går inte att tänka på det för mycket. Just nu gör vi vårt yttersta för att vinna nästa match.
När det gäller spelet i dag är Tuva Kandell mest nöjd med presspelet. Hon tycker att lagets forecheck funkar bra och att man får till bra anfall när man kommer in i motståndarnas zon.
Och ett bra anfall kan behövas i morgon, då står HV71 för motståndet. Ett lag Leksand inte besegrat denna säsong.
– De är ett riktigt bra lag, men om vi fortsätter som vi har gjort kan vi göra det minst lika bra.

Elisabet Wahl