Emma Lind fortsätter guldjakten
Publicerad: 2017-05-17
Damlaget
– Jag vill ha ett SM-guld med Leksand innan jag lägger ner, så är det bara. Det säger den 25-åriga backen Emma Lind, som går in på sin trettonde raka säsong i Leksands IF.

Emma, som har spelat i föreningen sedan 2005, fick själv lite av ett genombrott för två säsonger sedan.
– Före det kände jag mig lite som första bänkvärmare, men när jag började få mer och mer speltid kände jag verkligen att jag utvecklades också. Under säsongen med Christer Sjöberg som tränare, och även förra säsongen med Alex (Alexander Eriksson), fick jag mycket förtroende och det gjorde väl att jag fick lite bättre självförtroende också.

På vilket sätt märktes det på isen?

– Ja.. Jag har väl aldrig direkt varit spelaren som har vågat dribbla eller hålla i pucken, men nu plötsligt började det hända. Jag vågar göra mer på isen nu, helt enkelt, menar Emma, som själv lyfter fram skottet som en av hennes främsta egenskaper som hockeyspelare.
– Ja, det och min spelförståelse. Jag skjuter hårt, men siktet kan bli bättre…mycket bättre! Och spelsinnet har jag använt mig mycket av genom åren. I början, när jag inte hade så bra skridskoåkning, levde jag mycket på spelförståelsen faktiskt.

Hur nöjd är du med den gångna säsongen, för egen del?

– Jag tycker nog att jag var bättre säsongen innan den, men visst, den var helt okej. Jag är väl inte jättenöjd, med det är jag å andra sidan nästan aldrig, haha.

Trivdes du i rollen som assisterande lagkapten?

– Jag blev ganska förvånad när jag blev utsedd till det faktiskt, men det var roligt så klart. Sen är jag väl kanske inte en person som gillar att prata så mycket inför gruppen, men Elin (Lundberg) tvingade mig.

Och det gick bra?

– Ja… det gjorde det väl, men jag vet inte hur många som lyssnade, haha.

Onödigt juluppehåll

För lagets del tog den gångna säsongen slut i kvartsfinalserien mot Djurgården. En serie som inleddes med att Leksand förlorade hemma efter straffar.
– Att vi var så nära där i första matchen känns så klart väldigt frustrerande, speciellt med tanke på att Djurgården tog guldet sen. Men samtidigt, men tanke på hur dåligt vi spelade i match två så kunde vi lika gärna åka ut. Då var vi verkligen inte bra, menar Emma vars lag hade sin bästa period i matcherna innan jul.
– Då vann vi flera raka och spelade jättebra. Hade vi spelat så hela säsongen hade vi gått hur långt som helst. Men tyvärr tappade vi allt det där under juluppehållet, så den här säsongen får vi nog skippa uppehållet, haha.

De gemensamma träningsförberedelserna inför årets säsong inleddes den 1 maj, och laget har med andra ord varit igång med fysträningen några veckor nu.

Hur har det varit?

– Det har varit ganska tufft, precis som det ska vara med andra ord. Vi har kört på bra med styrka, snabbhet och så, och även börjat spela lite innebandy. Där kommer verkligen tävlingsmänniskorna i oss fram också, så det är kul, menar Emma, och berättar att det oftast är äldre mot yngre som gäller när det kommer till inledning av lag.

Vilka vinner oftast?

– Det är nog ganska jämnt… Men vi äldre får verkligen se till att vinna, för de yngre blir alldeles för kaxiga om de vinner. Men oftast är det inga problem, vi brukar vinna på rutin.

Elin Broman