Lidman inför veckans första hemmamatch
Publicerad: 2023-01-25
Damlaget
– Vi behöver spela med hög fart, ligga nära deras spelare och vara lite jobbiga helt enkelt. Det konstatar LIF-backen Nathalie Lidman inför torsdagens hemmamatch mot MoDo.

Den gångna matchhelgen bjöd på två matcher mot Brynäs, där leksingarna till slut fick en poäng med sig hem från mötet i Gävle. Detta efter att ha tagit matchen till förlängning precis i slutminuterna av den tredje perioden.
– Vi gjorde ett väldigt bra jobb, och så klart var det starkt av oss att komma tillbaka och ta matchen till förlänging. Självklart hade vi gärna stått som vinnare efter förlängningen, men jag tycker ändå att matchen var ett bra kvitto på att vi har något bra på gång. Vi börjar hitta mer och mer rätt, och vi visade att vi absolut kan vara med och rubba seriens topplag.

Viktiga poäng på spel

Inför torsdagens möte med MoDo är Leksand tabellsjua, med tre poäng upp till sjätteplatsen. MoDo är i skrivande stund tabellfyra, men har möjlighet till fler poäng redan under onsdagskvällen då man ställs mot Brynäs.
– Vi har haft det ganska tufft mot MoDo den här säsongen, så det kommer absolut att bli en tuff match igen. Samtidigt känner vi att vi är inne i en bra trend och att vi har bra grejer att bygga vidare på, så vi går absolut in för att ta tre poäng. Det som kommer att bli avgörande är att vi använder vår skridskoåkning och spelar med hög fart. Vi kommer att behöva ligga så nära dem som möjligt och vara lite jobbiga helt enkelt.

Vem avgör?
– Jag tror på Vic! (Victoria Klimek). Hon har bra fart under skridskorna och var nära många gånger i förra matchen. Jag tror att det lossnar lite för henne nu.

Torsdagens match startar klockan 18.00 i Tegera Arena. Fri entré för alla barn och ungdomar 0-19 år! På söndag väntar sedan ny hemmamatch, då mot Luleå, och dessutom Familjedag och Flickornas hockeydag i arenan.
– Vi ser väldigt mycket fram emot den matchdagen också. Roligt att händer något extra kring damhockeyn och vi hoppas att så många som möjligt kommer att vara på plats.

Elin Broman