Sexpoängsstart för J20
Publicerad: 2020-01-12
J20
Leksands J20-lag fick bästa möjliga start på J20 SuperElit Top 10 när man bortabesegrade såväl Linköping som HV71. Backen Alexander Lundqvist är glad över vinsterna och att det långa uppehållet är över. – Man har ju gått och väntat på att matcherna ska dra igång så det är skönt och kul.

J20 SuperElit Top 10 inleddes på svåraste sätt för Leksands del då man ställdes mot den södra seriens klara seriesegrare Linköping. Efter en jämn första halva av matchen kunde Leksand avgöra i den tredje perioden och till slut vinna med 5–2.
– Det var en helt okej insats från oss. Det var ju första matchen på ett tag vilket syntes, men jag tycker ändå att vi gör en bra och stabil match igenom. Linkping var bra också, så det var en skön seger, säger Alexander Lundqvist om seriens första match.

Tidigare idag var det dags för möte med HV71, och efter en stark andraperiod där tre mål gjordes stod Leksand som segrare där siffrorna skrevs till 6–2.
– HV var lite mer fysiska men spelade ungefär samma typ av hockey, de var jobbiga att möta i anfallszon. Jag tycker ändå att vi hanterade deras spel bra och klarade av att spela bort deras press och så, det är ju lite likt som vi vill spela, berättar Alexander som också tycker att det är riktigt härligt att vara igång med matchandet igen.
– Man har ju gått och väntat på att matcherna ska dra igång så det är skönt och kul. Framför allt är det roligt att det är igång nu, att få lira igen.

Första gången Leksand möter lag från den södra serien

Dessa två matcher var första gången för säsongen som Leksand ställdes mot motstånd från J20 SuperElit Södra, och med två segrar så kunde Alexander och Leksand knappast fått en bättre start på topp 10-serien.
– Vi har ju inte mött Linköping och HV tidigare så det var skönt att se var vi står mot dem södra lagen också. Det var en jätteskön start på den här serien.

Vill du lyfta fram någon spelare som spelade extra bra?
– Jakob Hellsten i kassen har varit riktigt bra (92,31% mot Linköping och 93,75% mot HV71). Annars så kör ju alla på och kämpar fast man kanske inte syns i poängprotkollet. Många gör det där osynliga jobbet, alltså jobbar hårt, täcker skott och spelar för laget, avslutar Alexander.

Arvid Yngvesson