Lindholm efter Frölunda
Publicerad: 2022-11-19
Backen Anton Lindholm är, precis som publiken, besviken efter förlusten mot Frölunda. -Vi hade hoppats på mer klipp i grejerna från start.

Efter första perioden ledde Frölunda med 1-0 välförtjänt
. -Jag tycker att vi utjämnar chansmässigt i andra. Sen mot slutet blir det mer av dom igen, säger Anton om matchbilden i mittperioden.
Han håller med om att Leksand spelade bättre i tredje.
-Vi gjorde en push där och avslutade rätt starkt. Men vi hade velat kliva in i tredje med bättre resultat så att vi kunnat utnyttja våra starka sistaperioder.

Varför vann Frölunda?
-De hade lite mer klipp i stegen och vi funderade lite mer hockey. Vi var för långsamma i beslutsfattandet.
Han håller med om att passningspelet inte alls var som det skulle.

Måste spela enklare

Carter Camper reducerade i tredje, men tyvärr lyckades inte Leksand få in kvitteringen trots flera bra chanser.
-Till nästa match får vi inte fundera så mycket. Utan istället spela på första instinkten. Vi behöver också förenkla spelet från egen zon.
Två veckors uppehåll och stora ändringar i kedjorna…påverkade det spelet idag?
-Det är ingen ursäkt eftersom det är lika för alla. Nu har de (forwards) haft chans att känna på varandra så det blir säkert bättre till nästa match. Så nu är det bara att bränna på, säger Anton.

Fantastiskt skicklig back

Anton har spelat 16 matcher i höst och bara tagit en enda utvisning. Vilket måste ses som mycket ovanligt för en defensiv back.
-Större delen av min karriär har det varit så. Varför? Det handlar lite om tajming…att komma rätt in situationerna. Sen har jag låg tyngdgpunkt och kommer in lågt med klubban så då blir det inte så många utvisningar för hög klubba eller boarding eller så, säger den tjugosjuårige stjärnbacken.

Du är ju mästare på att hålla fast motspelarna utan att få såna utvisningar. Vad är hemligheten?
-Hehe, det är väl kanske en träningsgrej, du vet när man spelar mycket närkamper så lär man sig när man ska släppa taget.
Anton är visat upp en mer offensiv sida i Leksandströjan och han har i tidigare intervjuer berättat att det varit en målsättning för honom när han skrev på. Anton har redan skrapat ihop åtta poäng, lika mycket som på hela förra säsongen.
-Jag har mer i mig än jag visat hittills, säger Anton ödmjukt.

Katharina Dalmalm